Thursday, 22 January 2015

Cek Mek Molek

Salam...

Sepanjang hari ni...si nombor empat dgn si nombor lima tak tido siang...mak depa dah tersengguk-sengguk tahan mengantuk...buleh je nak tido...tapi risau dekat budak berdua ni...si nombor empat tukang ajar...si nombor lima pengikut setia...aishhhh...

Ada satu hari tu...saya dengar dua beradik ni dok bergelak tawa kat dlm bilik...hati ada sedikit risau...pi tengok...rupanya si nombor lima nak terjun dari katil...si nombor empat pulak dok bagi semangat kat adik dia...nasib mak depa cepat...kalau tak...mesti ada yg berbenjol kat dahi ni...

Sebab tu la...saya tak boleh tinggal depa...kena ada dgn saya sepanjang masa...dan sebab nak hilangkan ngantuk...saya buat lah kuih ka...masak...mengemas rumah...itu tak...itu kena tunggu depa tidoq...satgi kalau kita kemas atas...depa sepahkan bawah...kemas bawah...depa pi sepah kat atas pulak....pi mai pi mai tang tu jugak...

Dan ini lah hasil tahan mengantuk saya...kuih cek mek molek...




Resepi Cek Mek Molek

Bahan

- 3 biji ubi keledek oren
- tepung gandum secukupnya
- gula

Cara
  1. Kupas kulit ubi keledek. Rebus hingga empuk. Toskan
  2. Lenyekkan ubi keledek hingga hancur.
  3. Tambahkan tepung sedikit demi sedikit. Cukup sekadar boleh bentukkan kuih tu je. Jgn letak tepung terlalu banyak, nanti kuih jadi liat dan tak rasa ubinya.
  4. Ambil sedikit adunan,leperkan dan letak 1 sudu teh gula. Rapatkan dua-dua sisi dan bentukkan menjadi bujur.
  5. Buatlah sehingga habis.
  6. Panaskan minyak, goreng sehingga kuih masak.
  7. Sedia untuk dihidangkan.

Hmmmm...macam mana...dengan tiga bahan je...kita dapat buat kuih yg sedap ni..


       

Jangan tunggu lagi..pi kedai cepat...beli ubi keledek...

Babai


No comments:

Post a comment