Sunday, 11 January 2015

Bola-Bola Donut

Salam...

Hari ni saya bawak anak-anak pi rumah mak sedara depa kat Ampang...bukannya apa...kesian anak-anak saya ni...cuti ni tak pi mana-mana pun...duduk kat rumah je...kesian...nanti bukak sekolah...mesti cikgu suruh tulih karangan pasal cuti kan...ala hangpa tulih saja yg hangpa pi rumah mak sedara...jumpak sepupu...main LEGO...hahaha...kesian kan?


Boss besar sgt busy...bergegar-gegar satu rumah plan nak bawak kami pi bercuti...tapi tak jadi...hmmmm...ada je halnya...


Bila sampai umah kakak saya ni...bilangan kanak-kanak dah bertambah...ada 11 org kanak-kanak...hmmmm...masak la apa pun...gerenti abis...


Jadi...jom kita makan donut...saya buat bulat2...senangkan keja...




Mai tengok resepinya

Resepi Donut

Bahan

- 3 cawan tepung gandum
- 2 sudu besar mentega dicairkan
- 1 paket yis mauripan
- 1 cawan air
- 3 sudu besar susu pekat
- 1 biji telur
- 4 sudu besar gula halus
- sedikit gula aising utk ditabur




Cara
  1. Masukkan yis, sedikit gula dan air ke dalam mangkuk kecil. Tunggu hingga berbuih.
  2. Dalam bekas yang lain, campurkan mentega cair, gula, susu,setengah cawan air dan telur. Kacau hingga gula larut. 
  3. Dalam mangkuk besar, masukkan tepung. Tambahkan yis dan campuran mentega cair tadi. Gaul sebati.
  4. Tambahkan baki air sedikit demi sedikit.
  5. Uli hingga menjadi doh. Jika adunan terlembik, tambahkan sedikit tepung, dan jika adunan keras, letakkan sikit air. Kuantiti air ni bergantung pada jenis tepung yang kita guna. 
  6. Rehatkan doh sehingga saiznya menjadi sekali ganda dari saiz asal.
  7. Setelah doh naik,tumbuk- tumbukkan doh itu dan bahagikan doh itu kepada bebola doh yang kecil. Kalau nak buat bentuk donut biasa pun boleh, tapi saya selalu buat tak jadi...(alasan sebab buat bentuk bulat-bulat...hahaha)
  8. Rehatkan sebentar sehingga doh naik.
  9. Panaskan minyak dan bolehlah menggoreng bebola doh tadi. Gunalah api yang sederhaha dan sentiasa dibalik-balikkan supaya warna bebola donut itu sekata.
  10. Setelah selesai. Tunggu bebola donut sejuk sblm ditabur dgn gula aising.

Siap...hmmmm...sedap  dimakan dgn kopi panas...

Seronok anak-anak saya dgn sepupu depa makan bebola donut nih...sekejap je dah abis...Alhamdulillah...

Babai

No comments:

Post a comment