Saturday 24 January 2015

Nasi Kerabu Biru

Salam...

Sarapan apa pagi ni? Semalam boss besar ada dinner kat luar...dan pagi ni dia ajak saya pi breakfast...awalnya...anak - anak pun tak bangkit tidoq lagi...saya tanya dinner semalam makan apa...dia bagitau...chinese course...hmmm...patutlah awal-awal ajak breakfast...lapaq la tu...kita kan tekak melayu...

Jadi saya kata kat boss besar...saya masak nasik kerabu aje lah...bagi saya satu jam...

Sempat ka? Dia tanya...saya cakap okay...sebab bahan-bahan dah ada...cuma nak masak je...lagipun...bukannya masak banyak macam nak makan kenduri...

Maka...bersilatlah saya di dapur...



Ini resepinya..

Resepi Nasi Kerabu Biru

Bahan

Untuk nasi

- Beras
- Air secukupnya
- 2 helai daun limau purut
- 1 batang serai diketuk
- sedikit pewarna biru ( tak letak pun takpa)
- sedikit garam

Cara
  1. Basuh beras hingga bersih. Masukkan air, pewarna,garam,serai dan daun limau purut.
  2. Tanak nasi seperti biasa.
Untuk Kuah Tumis

- 2 sudu besar cili kisar
- 5 ulas bawang merah*
- 3 ulas bawang putih*
- 1/2 inci halia*
- 1 biji bawang besar*
- 2 batang serai diketuk
- 2 cawan pati santan
- 1 keping asam keping
- 1/2 keping gula nise
- 1 sudu teh budu
- sedikit air
- garam secukupnya
- sedikit minyak untuk menumis

Cara
  1. Kisar bahan bertanda * hingga halus. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak, tumis bahan kisar dan cili kisar hingga garing. Tambahkan sedikit air. 
  3. Masukkan santan, serai,budu,asam keping, gula nise. Masak hingga pecah minyak.
  4. Perisakan dgn garam. Masak hingga kuah pekat.
  5. Kuah tumis ni perlu seimbang dari segi masam,manis,masin dan lemak santan.
  6. Apabila pecah minyak dan rasanya sempurna. Tutup api. 
Untuk Sambal Ikan

- 1 biji kelapa parut digoreng tanpa minyak hingga keperangan, tumbuk kasar
- 5 ekor ikan kembung dibakar, ambil isinya dan ditumbuk
- 5 ulas bawang merah
- 3 batang serai 
- 1 sudu besar garam  
- 1 sudu besar gula

Cara

  1. Bawang merah dan serai ditumbuk hingga hancur.
  2. Tambahkan gula dan garam secukup rasa..(letak sikit dulu). Tumbuk hingga sebati
  3. Dalam mangkuk yang besar, masukkan isi ikan dan kelapa goreng. Campurkan bawang dan serai yang telah ditumbuk tadi. Gaul hingga sebati. Rasa sambal ikan ni, perlu seimbang manis dan masinnya, (kalau kurang manis dan masin, barulah ditambah baki garam dan gula tadi)
Untuk Sambal Cili

- sedikit cili padi
- garam
- gula
- belacan
- air limau nipis.

Cara
  1. Kisar semua bahan diatas. 
*** saya tak buat sambal cili ni, famili saya tak berapa makan pedas.


Untuk Ulam -Ulaman

- kacang panjang
- bunga kantan
- kobis
- daun kesum
- timun ( saya lupa letak)

Cara
  1. Hiris halus semua ulam-ulaman

Aksesori tambahan

- telur masin
- ayam goreng
- keropok
- budu yang ditambahkan cili padi dan air limau nipis

Dah siap...boleh lah dihidangkan.





Hmmmmm... bertambah-tambah boss besar dan anak-anak makan...mak anak lima sangat gembira...hahahaha...sbb tak payah masak untuk lunch...kita makan nasi kerabu sampai ke malam...

Selamat mencuba...

Babai

No comments:

Post a Comment