Wednesday, 21 January 2015

Mini Apam Balik

Salam...





Masa saya kecik-kecik dulu...kalau ada aktiviti kokurikulum kat sekolah...saya akan pi jalan kaki...jaraknya lebih kurang 2km...penatnya...dan saya jalan kaki sorang-sorang...ehhh...kenapa saya tak naik basikal? Basikal rosak...dan saya pun bukan dari famili yg kaya raya...buleh beli basikal baru bila-bila masa...(mode: sedih)

Dalam perjalanan tu...saya akan ikut pasar...lepas tu lalu pekan...dan celah-celah kedai...bila dah sampai sekolah...dah basah lencun dgn peluh..tak payah nak warming up...hahaha...itu belum masuk cerita kena ligan (baca:kejar) dgn anjing lagi...mak saya kata...kalau anjing nak ligan...kita berlakon macam nak kutip batu...baling kat anjing tu...mesti anjing tu lari...dan saya ikut macam mak cakap...hahaha...betul...anjing tu tak jadi ligan saya...

Apa kaitan cerita saya ni dgn apam balik...




Hmmm macam ni kisahnya...lepas habis aktiviti koko ni...saya akan balik ikut route yg sama jugak ..dan saya akan singgah dekat gerai apam balik...masa tu...harga sekeping apam balik...dua kupang lima duit....hahaha...dua puluh lima sen sekeping...saya akan beli dan makan sambil berjalan kaki balik...dan pakcik yg jual apam balik tu ada anak lelaki yg saya rasa umur dia dlm 3-4 tahun mcm tu...dan baru-baru ni...bila saya pi gerai tu...yg jual bukan pakcik tu lagi...tapi anak lelaki dia yang kecik  tu..harga apam balik pun dah naik tapi rasa masih sama mcm dulu...hmmmmm...nostalgia sungguh kan...
(dah tua sebenarnya)

Jadi hari ni...saya pun rasa macam nak buat apam balik...kebetulannya..Ahad lepas saya ada beli kacang tanah yg dah goreng dan  mesin dekat pasar seksyen 16...lagi mudah keja saya...

Memandangkan saya takdak acuan apam balik, saya guna pemanggang ajaib je...saya letak satu senduk adunan, dan saya leperkan jadi bentuk bulat dengan belakang senduk tu...jadilah mini apam balik...

Nampaknya...anak-anak saya suka makan...baguih..baguih..setakat ni...apa yang saya masak depa suka...Alhamdulillah...

Jadi..inilah resepinya...




Resepi Apam Balik

Bahan

- 2 cawan tepung gandum
- 1/2 cawan gula
- 1 1/2 cawan air
- 1 biji telur
- 1 sudu teh baking powder
- 1 sudu teh soda bikarbonat
- sedikit pewarna kuning
- sedikit garam

Bahan tabur

- kacang tanah goreng yang telah dikisar
- jagung dalam tin
- gula
- marjerin (untuk disapu pada acuan)

Cara

  1. Pukul gula dan telur hingga kembang. Kemudian masukkan soda bikarbonat, baking powder, air dan pewarna kuning. Gaul rata.
  2. Tambahkan tepung dan pukul hingga sebati.
  3. Kalau ikut style saya, masukkan semua bahan dalam blender, blend hingga sebati.
  4. Rehatkan adunan lebih kurang 10 minit.
  5. Panaskan acuan/pemanggang ajaib. Oleskan sedikit marjerin.
  6. Ambil satu senduk kecil adunan, tuangkan pada bahagian tengah pemanggang ajaib, dan leperkan secara membulat menggunakan belakang senduk.
  7. Taburkan gula pada permukaan adunan, kacang tanah dan juga jagung.
  8. Apabila cukup masak, angkat dan lipat dua.
  9. Buatlah sehingga adunan habis.
  10. Siap dan sedia untuk dimakan.

Apa lagi...cubalah..


Babai

No comments:

Post a comment