Tuesday 1 September 2015

Sambal Sotong Telur Masin

As salam...

Hari ni...boss besar takdak...ada course dua hari...tak jauh pun...putrajaya je...tapi dia tak balik...ehhhh...amik peluang lah tu...tido tanpa gangguan askar2...hiiiiiiiks...

Si nombor dua demam...rasanya berjangkit dgn boss besar lah tu...tapi demamnya tak teruk sangat sbb dia masih lagi kuat makan nasik...dan dia sendiri tau waktu bila dia kena makan ubat...cuma hari ni...saya tak bagi dia pi sekolah...rehat kat rumah...bukannya apa...takut demam tu naik mendadak kat sekolah...si nombor dua ni ada sejarah kena fits masa kecik2 dulu...

Ehhhh...panjang lak bercerita...hari ni masak yg senang je...resepi ni mak sedara saya yg bagi...dia bagitau...kalau menantu dia masak sambal sotong...dia akan pecahkan telur masin ke dalam sambal sotong tu....hmmmm...saya nak buat macam tu lah jugak...mesti sedapkan...


Ini resepinya...
Resepi Sambal Sotong Telur Masin
Bahan
- 10 ekor sotong di potong ikut suka
- 3 ulas bawang putih*
- 1/2 labu bawang besar*
- 1 senduk kecil cili kisar
- 1/2 sudu teh cuka
- 1 sudu teh gula nise
- 1 biji telur masin
- garam jika perlu (sbb masukkan telur masin)
- sedikit minyak utk menumis
- sedikit daun kari

Cara
  1. Basuh bersih sotong dan ditoskan.
  2. Kisar bahan bertanda* hingga halus. Ketepikan.
  3. Panaskan sedikit minyak, tumis daun kari dan bahan kisar hingga naik bau. Tambahkan cili kisar dan cuka. Masak hingga cili garing.
  4. Masukkan sotong. Gaul sebati. Masak hingga sotong kecut sedikit. Pecahkan telur masin. Kacau sekata.
  5. Tambahkan gula nise dan garam secukup rasa.
  6. Tutup api apabila sotong masak sempurna.
Macam mana rasanya? Sedap...saya suka aroma daun kari tu...telur masin tu pulak bagi kuah sambal ni pekat dan melekat...sesuai kalau nak makan dgn lempeng ka...roti benggali ka...

Sekejap je anak2 saya makan...saya pun join meratah sekali...

Hmmm...apa lagi...cuba lah!

Babai


No comments:

Post a Comment