Monday, 28 September 2015

Spaghetti Bolognese?

As salam...

Menu malam ni bukan nasik...maklumlah sekarang kan tengah dok control diet si nombor dua...masa balik kampung hari tu...pakat terkejut org kampung tgk size badan dia...tak macam darjah dua...macam darjah lima...okay...saya reka aje...tapi mmg betul badan dia naik mendadak...dia makan berselera...jadi bila masak western ni...harapnya dia kurang makan lah...maklumlah...dia peminat tegar nasik kan...

Resepi ni saya masak ikut apa yg ada kat dapur...kalau omputih tengok...mesti depa tepuk dahi kot...hahaha...sbb ada tokok tambah ikut selera sendiri kan...



Jadi...ini resepinya
Resepi Spaghetti Bolognese
Bahan
- 1 peket spaghetti
- 200g daging cincang
- 1 labu bawang besar didadu
- 1 biji tomato didadu
- 3 ulas bawang putih dicincang
- 1 botol besar sos pasta san remo
- 3 sudu makan tomato paste
- 1 tin cendawan butang toskan airnya
- 3 sudu makan sos tomato
- 4 sudu makan sos cili
- 1 sudu makan butter
- 1/2 sudu teh oregano
- 1/2 sudu teh rosemary
- sedikit serbuk lada hitam
- garam dan gula secukupnya
- 1 sudu makan minyak masak

Cara

  1. Rebus spaghetti hingga lembut. Angkat dan toskan. Gaulkan dgn sedikit minyak utk mengelakkan spaghetti melekat.
  2. Untuk sosnya, panaskan kuali, masukkan butter. Apabila butter mula mencair, masukkan bawang putih, bawang besar, tomato, oregano dan rosemary. Goreng hingga layu.
  3. Kemudian, masukkan daging cincang. Masak sehingga daging empuk.
  4. Tambahkan semua jenis sos,tomato puree dan lada hitam. Gaul sebati.
  5. Apabila kuah mendidih, masukkan cendawan butang. 
  6. Perisakan dgn gula dan garam.
  7. Tutup api apabila daging empuk dan sos cukup rasa.
  8. Untuk menghidang, letakkan spaghetti dan curahkan sosnya.
  9. Sedia utk dinikmati.
Senangkan...saya suka kuah spaghetti yg ada rasa masam...sebab tu saya bubuh tomato paste jugak...sos cili pulak sbb nak bagi ada rasa pedas sikit...hmmm...bila masak selalunya mmg ada tokok tambah ikut selera masing-masing kan...

Jadi macam mana reaksi si nombor dua...dia makan banyak jugak...laaaa...nampaknya dia pun suka makan spaghetti lah...tak tercapai misi hari ni...dan Boss Besar pun makan bertambah...saya rasa mesti sedap kan...hahaha...kiranya habislah sepeket spaghetti dan seperiuk kuahnya...gembira rasa hati ni...lalala...

Okay...selamat memasak ya!

Babai


No comments:

Post a comment