Tuesday, 29 September 2015

Kuih Pukis

As salam...

Hmmm...pernah makan kuih ni tak? Masa kat kampung...saya selalu beli kuih ni...ada kaler kuning dan ada jugak yg kaler hijau...rasa dia mcm apam...gebu dan bila hujung2 nak abis makan tu buleh rasa mcm kulit apam balik jugak...wahhhh...buleh bayangkan tak?

Masa balik kelate cuti raya haji tu...saya ada beli acuan kuih dangai... owhhh...itupun kuih dulu2 jugak...tapi saya tak cuba buat kuih dangai lagi sbb nyiok (baca: kelapa) tak berapa muda takdak...kena pi pasar tani dulu baru buleh beli...dan apa kaitan acuan dangai dgn kuih pukis ni...sbb acuan pukis pun lebih kurang acuan dangai cuma acuan dangai yg saya beli ni saiznya kecik dan takdak tudung...tapi buleh lah kalau nak guna utk buat kuih pukis nih...

Sepatutnya kuih pukis ni bila dibakar ianya akan mengembang dan merekah sikit...tapi saya rasa sbb yis yg saya guna tu masuk angin kot...adunan saya tak mengembang masa tgh direhatkan tu...dan masa bakaq tu...kuih tu kembang malu2 gitu...tapi walaumacammana pun..rasanya tetap sedap...yayyyy...



Ini resepinya
Resepi Kuih Pukis
Sumber : SINI
Bahan
- 250g tepung gandum
- 150g gula castor
- 2 biji telur
- 250g santan
- 65g butter dicairkan
- 1/4 sudu teh soda bikarbonat
- 1 sudu teh instant yeast
- 1 sudu teh garam
- 1 sudu teh esen vanilla
- sedikit pewarna kuning
- sedikit parutan coklat utk hiasan

Cara

  1. Campurkan santan dan yeast. Biarkan sehingga berbuih.
  2. Satukan telur dan gula. Pukul hingga gebu dan kembang.
  3. Tambahkan mentega cair,susu pekat, soda bikarbonat, esen vanilla,pewarna kuning dan garam. Pukul lagi hingga sebati.
  4. Kemudian, masukkan tepung dan santan secara berselang seli. Kaup balikkan hingga sebati.
  5. Rehatkan adunan sehingga mengembang. (30 minit)
  6. Panaskan acuan, oleskan sedikit minyak. 
  7. Masukkan adunan ke dalam lubang acuan sehingga 3/4 penuh. Taburkan sedikit parutan coklat. Tutup dgn penutup periuk.
  8. Masak dgn api perlahan hingga masak (kuih masak apabila permukaan atasnya tidak melekat apabila disentuh).
  9. Apabila kuih sudah masak, angkat dan sejukkan.
  10. Sedia utk dinikmati.
Untuk hiasan tu...selain parutan coklat...buleh je kalau nak letak sekaya...jem...atau pun parutan cheese...


Dan utk percubaan pertama ni...saya puas hati lah...walaupun bentuknya tak capai stardard kuih pukis...tapi rasanya dah sedap...nanti saya akan cuba buat lagi...takmau mengaku kalah gitu...


Utk satu adunan ni...sbb acuan dangai tu kecik...dapat banyak lah jugak...puaslah makan...

Jadi...apa yg ditunggu lagi...jom cuba buat kuih pukis ni...gerenti puas hati!

Babai

No comments:

Post a comment