Friday, 11 September 2015

Roti Tuna

As salam...

Masa mengemas kabinet ajaib ni...saya jumpak dua tin tuna...hmmm...nak buat apa ya?

Nak buat sandwich...roti gardenia takdak...jadi...saya uli tepung...kita buat roti tuna...

Saya amik resepi kat myresepi...baca komen...semua bagi respon yg baguih...roti lembut dan gebu...jadi apa lagi jom lah buat roti...tapi taktau lah...saya silap kat mana...roti saya tak gebu...nasib baik...anak2 saya cakap sedap walaupun roti ni keras sikit...

Ntahlah...sebelum ni saya guna yeast mauripan...tapi utk roti kali ni...saya guna brand saf...masa rehatkan doh pun...lambat je dia nak kembang...tapi takpalah...kita belajar dr kesilapan kan...huhuhu...


Apa pun...saya tepek jugak resepinya...buat rujukan...hiiiiiks
Resepi Roti Tuna
Bahan
- 300g tepung roti
- 120ml susu segar
- 50g telur
- 3 sudu besar gula
- 1 sudu teh garam
- 1 sudu teh yeast
- 50g butter

Utk sapuan
- 1 biji kuning telur

Untuk inti
- 1 tin tuna
- 1 biji bawang besar dicincang
- 3 sudu besar mayonis
**gaulkan semua sekali hingga sebati
- sedikit sos cili utk dipaipkan atas roti

Cara
  1. Satukan semua bahan kering. Gaul sebati. 
  2. Tambahkan air sedikit demi sedikit. Uli hingga menjadi doh yg kenyal.
  3. Rehatkan doh sehingga saiznya menjadi dua kali ganda.
  4. Kemudian, tumbuk-tumbukkan doh utk mengeluarkan angin.
  5. Bahagikan kepada 12 bahagian doh kecil.
  6. Ambil doh kecil, bentukkan memanjang, kemudian simpulkan membentuk seperti bunga.
  7. Buat sehingga habis.
  8. Rehatkan doh utk kali kedua sehingga naik sekali ganda.
  9. Sapukan kuning telur pada permukaan atas doh. Letakkan inti tuna ditengah-tengah.
  10. Paipkan sos cili dan taburkan sedikit daun bawang.
  11. Masukkan ke dalam oven yg telah dipanaskan terlebih dahulu.
  12. Bakar pada suhu 180C selama 15-20 minit atau sehingga masak.
Dah masak pun...hmmm...walaupun roti keras sikit tapi masih lagi sedap...nasib baik...kalau tak...sapa lah yg nak makan roti ni...

Apa pun...saya mesti cuba lagi buat roti dgn resepi ni...maklumlah masih tak puas hati sbb roti ni tak jadi macam review org yg pernah buat roti guna resepi ni....wahhhh...tak berputus asa gitu....kihkihkih

Babai

No comments:

Post a comment