Sunday, 6 September 2015

Mee Teow Ladna

As salam...

Selamat hujung minggu....pagi tadi...boss besar tapau roti canai utk breakfast...hmmmm...lega tak payah masak....lepas tu...tengahari...dia ajak keluar...rupanya nak bawak pakatan lima beradik ni naik lrt...si nombor empat dari minggu lepas dok ajak nak naik choo choo train...kami naik star lrt...dari bukit jalil-chow sow lin-bukit jalil...hmmmm...dah lama saya tak nak lrt ni...nampaknya budak2 ni pun seronok naik lrt...sekali sekala...best lah...kalau hari2...mesti boring kan...

Lps tu pi singgah rnr awan besar sbb nak makan kat restoran hassan ayam kampung...seronok lagi...sbb tak payah masak lunch...hiksss...

Bila malam...nak makan apa ya?Boss besar cakap takmau makan nasik...baiklah...kita masak kueyteow je...ada sebungkus kueyteow dan mee pun ada lagi setengah bungkus...kita kawin kan dua- dua tu...dapatlah mee teow...dan kuahnya kita buat style ladna...


Hmmmm...ini resepinya...
Resepi Mee Teow Ladna
Bahan
- 1 bungkus kuey teow
- 1/2 bungkus mee
- 1 mangkuk kecil hirisan daging
- 3 ulas bawang merah diketuk
- 3 sudu makan kicap manis
- 3 sudu makan sos tiram
- 2 sudu makan sos ikan
- 1 kiub pati ayam
- 1 sudu teh lada sulah
- 2 sudu makan tepung jagung dibancuh dgn sedikit air
- hirisan carrot, cauliflower, cili merah dan tomato
- sedikit minyak utk menumis
- air secukupnya
- secubit gula

Hiasan
- hirisan daun bawang, bawang goreng dan limau nipis.

Cara

  1. Basuh kuey teow dan mee. Toskan. Gaulkan dgn kicap manis. Biarkan 5 minit. Goreng tanpa minyak hingga masak. Angkat dan ketepikan.
  2. Rebus daging hingga empuk. Simpan air rebusan.
  3. Panaskan sedikit minyak. Tumis bawang putih hingga wangi. Masukkan air rebusan daging. Tambahkan kiub pati ayam, sos tiram, sos ikan dan lada sulah. Tambahkan air jika inginkan kuah lebih.
  4. Apabila kuah mendidih, masukkan daging dan hirisan sayur-sayuran dan secubit gula. Masak hingga carrot dan cauliflower lembut.
  5. Kemudian masukkan tepung jagung. 
  6. Kacau rata dan tutup api apabila kuah menjadi likat dan berkilat. 
  7. Tuangkan kuah ke atas mee teow tadi. Taburkan daun bawang, bawang goreng dan hirisan limau nipis.
  8. Sedia utk dinikmati.

Kalau tengok resepi ni...tak pakai garam...rasa masin tu datang dari sos ikan...tapi kalau tak masin jugak, bolehlah ditambahkan garam.

Untuk sayur tu, boleh jugak letak putik jagung, sawi dan apa2 jenis sayur yg sesuai...saya tak bubuh sbb takdak stok...hahaha...dan kalau nak pedas...ketuklah cili padi dan masukkan jugak dlm kuah tu...

Resepi ni sgt senang...sekejap je dah masak...boss besar cakap sedap...dan nampaknya semua pakat suka makan mee teow ladna ni...habis licin... alhamdulillah....

Jadi...apa lagi...selamat mencuba!

Babai

No comments:

Post a comment