Sunday, 20 September 2015

Nasi Ayam Penyet

As salam...

Hari ni saya masak ayam penyet...resepinya saya amik dari macam-macam sumber...lepas tu alter sikit ikut bahan apa yg ada kat dapur ni...

Ada macam2 versi rupanya...ada yg bersup...ada yg ayamnya dipanggang...digoreng...nasiknya pulak ada yg mcm nasik ayam...tapi yg saya buat ni...versi paling senang...tapi rasanya masih lagi sedap dan menyelerakan...tambah lagi bila makan time lapaq kannnn...



Okaylah...jom tengok resepinya...
Resepi Ayam Penyet
Bahan
- 1 ekor ayam belah empat
- 2 peket tempe potong panjang
- 3 ketul tauhu (saya takdak stok)
- 2 cawan air kelapa 
- sedikit garam dan gula secukup rasa
- minyak untuk menggoreng

Bahan dikisar
- 2 batang serai
- 1 inci lengkuas
- 1 inci halia
- 1 inci halia
- 10 biji bawang merah
- 5 ulas bawang putih
- 1 sudu teh jintan manis
- 1 sudu teh jintan putih
- 2 sudu makan biji ketumbar

Bahan utk salut
- 4 sudu makan tepung beras
- 1 biji telur

Cara

  1. Ayam di basuh bersih dan ditoskan.
  2. Kisar halus semua bahan kisar.
  3. Masukkan ayam,air kelapa, bahan kisar, garam dan gula secukup rasa.
  4. Tambahkan sedikit air sekadar cukup utk tenggelamkan ayam.
  5. Rebus hingga ayam 3/4 masak.
  6. Angkat ayam dan toskan.
  7. Masukkan pula tempe dan tauhu jika ada. Rebus hingga air rebusan hampir kering. Tutup api.
  8. Angkat tempe dan tauhu. Toskan
  9. Biarkan air rebusan sejuk sebelum dicampurkan dgn tepung dan telur. Kacau sebati.
  10. Panaskan minyak, celup tempe dan tauhu dalam adunan tepung. Goreng hingga masak.
  11. Kemudian, ketuk ayam yg direbus tadi hingga patah tulang ayam, celup dlm tepung dan goreng hingga masak. Angkat dan toskan.
  12. Baki adunan tepung juga digoreng utk mendapatkan serdak.
Bahan untuk sambal ulek
- 5 biji bawang merah dihiris
- 3 ulas bawang putih
- 1 genggam cili padi
- 2 biji tomato belah lapan
- 2 inci belacan
- garam dan gula secukup rasa
- sedikit minyak utk menggoreng

Cara
  1. Panaskan minyak. Goreng bahan diatas hingga layu.
  2. Angkat dan tumbuk dgn lesung batu hingga lumat. (Saya blender je).
  3. Tambahkan garam dan gula secukup rasa.
Bahan lain
- nasi putih, timun dihiris, daun salad dan kicap ABC.

Kalau tengok step nya macam renyah je...tapi sebenarnya mudah je...dlm 1 setengah jam...semuanya dah siap...

Dan ayam tu sedap bila di makan panas-panas...cicah pulak dgn sambal ulek yg pedas tu...memang terangkat lah...owhhh ya...ayam penyet ni dimakan dgn nasik putih ya...

Hmmmm...kalau takdak idea nak masak apa...buleh lah cuba resepi ayam penyet ni...

Babai


No comments:

Post a comment