Monday, 21 September 2015

Ayam Goreng

As salam...

Ayam mmg feveret anak2 saya...depa suka ayam goreng...kalau masak sekoq ayam...sat ja habis...ishhh...kadang2 hairan jugak...perut cap apa lah depa ni...makan tak berhenti...

Hari ni ada saka rajin..selalunya saya goreng ayam letak garam kunyit je...tapi hari ni...bubuh lah bahan lain bagi ada aroma sikit...


Meh tengok resepinya...
Resepi Ayam Goreng
Bahan
- 1 ekor ayam dipotong 16
- 1 labu bawang besar*
- 1 labu bawang putih*
- 1 inci halia*
- 1 hiris lengkuas*
- 4 batang serai*
- 1 sudu makan serbuk cili
- 2 sudu makan serbuk kari
- 1 sudu makan serbuk kunyit
- garam secukup rasa
- 3 pelepah daun kari
- 3 helai daun pandan
- minyak utk menggoreng

Cara

  1. Ayam dibasuh bersih. Toskan.
  2. Kisar halus semua bahan bertanda *.
  3. Satukan ayam, bahan kisar, serbuk kunyit,serbuk cili dan rempah kari. Gaul sebati.
  4. Tambahkan garam secukup rasa. Gaul rata. Perap 1-2 jam.
  5. Kemudian, panaskan minyak. Masukkan daun kari,daun pandan dan ayam yg telah diperap tadi.
  6. Goreng hingga ayam masak.
  7. Angkat dan toskan.
  8. Sedia utk dimakan.
Mudahkan...cuma ambil masa utk perap ayam tu je...apa yg selalu saya buat...perap waktu pagi...jadi masa nak makan lunch tu dah boleh goreng...

Macam biasa...sekejap je ayam goreng ni duduk dlm pinggan...lepas tu dah ada kat dlm perut...laju sungguh depa makan...

Hmmm...apa lagi...selamat memasak!

Babai


No comments:

Post a comment