Thursday 10 September 2015

Homemade Beef Patty

As salam...

Hari ni kanak-kanak riang cuti lagi...termasuk lah si nombor empat...dia pun takmau pi tadika...dia kata dia pun cuti jugak...selalunya dia yg paling excited nak pi tadika...tapi hari ni mcm lemau sikit...mungkin sbb abang kakak ada kat rumah lah tu...

Jadi...utk makan petang nanti..saya nak buat burger utk depa...beef patty ni saya buat lepas boss besar pi keja...awal pagi dah keletang keletung kat dapur...utk roti burgernya...saya plan nak buat lps hantar si nombor satu pi sekolah agama...wahhhh...besarnya cita2 tu kan...


Okaylah...ini resepi beef patty versi mak anak lima...saya guna bahan apa yg ada je....
Resepi Homemade Beef Patty
Bahan
- 400g daging kisar Ramly
- 1/2 cawan tepung jagung
- 1/2 cawan bread crumbs
- 1 biji telur
- 1 kiub pati ayam
- 1 sudu teh garam
- 1/2 cawan sos pasta
- 2 sudu makan jus lemon
- 1 sudu makan kicap manis
- 2 sudu makan minyak jagung
- 1 sudu makan oregano

Cara

  1. Gaulkan semua bahan hingga sebati.
  2. Rehatkan 30 minit.
  3. Kemudian, kepalkan kepada 10 bahagian.
  4. Panaskan non-stick pan (saya guna pemanggang ajaib). 
  5. Letakkan patty, leperkan sedikit. Bakar hingga masak. (Patty ni agak lembut dan mudah hancur, jadi kena berhati- hati semasa terbalikkannya. Kalau guna pemanggang ajaib lebih senang, kita terbalikkan pemanggang tu saja)
  6. Siap. Sedia utk digunakan dgn homemade burger bun nanti.

Lepas gaul, rehatkan 30 minit

Bakar dgn pemanggang ajaib!

Masa saya gaulkan adunan, kalernya kuning sbb bread crumbs yg saya guna tu kaler oren, pasal tu saya letak sikit kicap...dgn harapan kaler jadi lebih gelap...hikssss...
Bread crumbs kaler oren you!
Adunan saya agak lembik...rasanya sbb bila saya basuh daging kisar tu...saya toskan sekejap je...sepatutnya saya tunggu sampai daging kering... biasalah..kejar masa kan sbb takut si nombor lima bangun tido...kalau dia bangun...semuanya akan tinggal cita2 je...hahahaha...jadi next time...dah tahulah...toskan daging kisar hingga kering...

Apa rasa beef patty ni?...si nombor satu cakap sedap...dia dah tapau dua keping bawak pi sekolah agama...tak sabar nak makan katanya bila saya bagitau roti burger tak siap lagi...dan beef patty ni kurang minyak berbanding dgn daging burger yg biasa kita beli tu...baguih utk kesihatan kan!

Okaylah...nak pi sidai kain pulak nih...

Babai

No comments:

Post a Comment