Sunday 20 September 2015

Masak Lemak Udang Galah dgn Belimbing Buluh

As salam...

Baru-baru ni...abg sulung saya pi makan kenduri kat Rompin...hmmm...saya pesan udang galah...saya terbayang udang galah yg biasa saya dok beli kat market tu...

Tapi...mak aiiiii...bila abg saya mai antar...besaq nya udang ni...bukan macam yg biasa dok beli tu...abg saya beli sekilo...dapatlah 5 ekoq udang dgn rega rm80...hmmm...rakyat marhain mcm saya ni...bila tengok rega udang tu...terbuntang jugak bijik mata...

Hahaha...lepas tu rasa sayang pulak nak masak...Boss Besar kata...kalau sayang...frame kan aje...ishhhhh...

Akhirnya...hari ni saya buat masak lemak...bubuh belimbing buluh...bila masak berkuah ni...baru buleh makan ramai...

Ini resepinya
Resepi Masak Lemak Udang Galah dgn Belimbing Buluh
Bahan
- sekilo udang galah dibersihkan.
- 2 cawan santan pekat
- 5 biji bawang merah*
- 3 ulas bawang putih*
- 1/2 inci halia*
- 1 hiris lengkuas*
- 2 batang serai*
- 2 biji cili merah*
- 1/2 inci kunyit hidup*
- 1 helai daun kunyit dihiris 
- 5 biji cili padi hijau
- 10 biji belimbing buluh
- 2 biji tomato belah empat
- air secukupnya
- garam secukupnya

Cara

  1. Udang di basuh bersih, kelar sedikit bahagian atas kepala udang utk membuang kantung tahi udang.
  2. Kisar semua bahan bertanda * hingga halus.
  3. Masukkan bahan kisar ke dalam periuk. Masak hingga mendidih.
  4. Tambahkan santan dan udang. Masukkan sedikit air.
  5. Kacau sebati.
  6. Kemudian masukkan belimbing buluh cili padi dan tomato. 
  7. Perisakan dengan garam. 
  8. Akhir sekali, masukkan daun kunyit yg telah dihiris.
  9. Masak sehingga udang bertukar warna dan kuahnya cukup rasa.
  10. Tutup api.
  11. Sedia utk dihidangkan.
Wahhhh...macam mana rasanya... hmmm...mesti lah sedap...manis udang dan isi udang pun lembut je...berbaloi lah makan...hahaha...masa makan tu...kiranya...satu untuk kau...satu untuk aku udang tu...tapi sbb saiznya besar...puaslah makan walaupun dpt merasa sekoq ja...

Hmmmm...kiranya itulah pengakhiran udang galah tu...sayang nak makan...tapi akhirnya masuk dalam perut juga...
hahaha...

Babai

No comments:

Post a Comment