Sunday, 13 September 2015

Masak Lemak Udang dgn Sengkuang

As salam...

Pernah makan tak lauk ni? Saya biasa makan masa kecik2 dulu...mak saya masak...selain dari sengkuang...mak saya selalu jugak masak lemak udang dgn nenas...

Dan...rasanya dah laaaaaama mak saya tak masak lauk ni....dan saya pun dah laaaaama tak makan lauk ni...

Hari ni...boss besar buat rombongan pi tanjung karang dgn geng main tenis dia...dan dia ada beli udang kecik dan udang besar...jadi apa yg di tunggu lagi...jom lah masak udang...ubi sengkuang pun ada setengah biji dlm peti ais...alang2 kan...meh kita masak menu nostalgia ni...



Resepi Masak Lemak Udang dgn Sengkuang
Bahan
- 300g udang dibersihkan
- 1/2 biji sengkuang dihiris memanjang
- 2 ulas bawang putih*
- 3 ulas bawang merah*
- 1 biji cili merah*
- 1 kotak kecil santan
- air secukupnya
- garam secukup rasa
- sedikit serbuk kunyit

Cara

  1. Kisar semua bahan bertanda* hingga halus.
  2. Masukkan bahan kisar, sengkuang, serbuk kunyit dan sedikit air ke dalam periuk.
  3. Masak hingga mendidih. Masukkan santan dan udang. Kalau pekat boleh lah ditambah sedikit air lagi Perisakan dgn garam.
  4. Masak lagi sehingga mendidih kali kedua dan udang masak sempurna.
  5. Tutup api. Sedia untuk dihidangkan.
Senangkan...kuah lemak ni sedap...sebab manis udang dan juga sengkuang...si nombor dua pun ikut boss besar pi beli ikan ni...seronok dia bercerita pasal udang...katanya masa beli tu...udang masih hidup lagi....owhhhh...patutlah...udang segar...jadi kuah masak lemak ni pun mmg terasa manis udangnya...

Jadi...apa lagi..apa pulak menu nostalgia uollsss?

Babai


No comments:

Post a comment