Monday, 7 September 2015

Udang Masak Tempoyak Campur Petai

As salam...

Hari ni...si nombor dua dgn si nombor satu cuti sekolah kebangsaan sampai hari khamis...si nombor satu pulak esok baru cuti...hiiiii...saya hepi...sbb trip ulang alik supirmom akan kurang lah nanti...cuma antar ke sekolah agama/tadika dgn tuition je...

Masa antar si nombor dua dgn di nombor tiga pi sekolah agama....si nombor tiga bagitau...nanti masa balik dia nak makan kat kedai...aishhhh...tak kuasa lah mak hangpa nak bawak makan kat kedai sambil dok kepung si nombor empat dgn si nombor lima...jadi...lepas antar depa saya terus masak...sbb bila depa balik...terus buleh makan...

Apa menunya...yg sonang-sonang aje...udang tempoyak, sup sayur dgn telur dadar...

Hmmmm...ini resepi udang masak tempoyak ni...
Resepi Udang Masak Tempoyak Petai
Bahan
- 1/2 kilo udang dibersihkan
- 3 ulas bawang putih*
- 1 hiris halia*
- 1/2 inci kunyit hidup*
- 5 biji bawang besar*
- 2 biji cili merah*
- 2 biji cili padi*
- 1/2 cawan tempoyak*
- 1 cawan santan
- 1/2 keping asam keping (kalau tempoyak tak masam)
- 1 helai daun kunyit dihiris
- garam secukup rasa
- sedikit petai
- air secukupnya

Cara

  1. Kisar semua bahan bertanda * hingga halus.
  2. Masukkan bahan kisar ke dalam periuk. Tambahkan sedikit air dan asam keping (saya guna tempoyak baru, tak masam). Masak hingga mendidih.
  3. Kemudian, masukkan udang, santan dan petai. Masak hingga mendidih. Perisakan dgn garam. 
  4. Akhir sekali, masukkan hirisan daun kunyit.
  5. Tutup api. Sedia utk dihidangkan.
Senang kan! Kalau nak berkuah, tambahkan lagi air...tempoyak yg saya guna tu...mak saya yg bagi...tak masam...sbb tu saya tambahkan asam keping....

Kuah ni tak pedas sgt...bulehlah anak-anak makan...petai pun saiz kecik2 je...pasal tu saya masukkan dlm masak tempoyak ni...nak buat ulam pun...kecik sangat...

Okaylah...selamat memasak ya!

Babai

No comments:

Post a comment