Thursday 17 September 2015

Kuey Teow Sup Mudah

As salam...

Sekarang ni...utk dinner Boss Besar request tak mau nasik...salah satu sebab nak kurangkan keobesitian si nombor dua tu....owhhhh...dia dah gemokkkk...

Tapi...tak berjaya jugak...walaupun tak makan nasik...menu selain nasik pun dia makan bertambah...hmmm...jadi saya buat hipotesis...mesti saya masak sedap...jadi si nombor dua makan banyak...hahaha...

Utk malam ni...saya masak kuey teow sup...saya teringin nak buat mcm kat secret recipe tu...tapi bahan2 tak cukup pulak...lagipun...saya malas nak keluar pi kedai kalau setakat nak beli satu dua barang je...tak berbaloi utk angkut si nombor empat dgn si nombor lima...satgi depa shopping...dari satu dua barang...jadi sepuluh barang...aishhhh..bocor poket mak oiiii!

Resepi ni saya refer kat youtube...saya search utk pho bo vietnam...lepas tu saya adjust dgn bahan yg ada...


Okay...ini resepinya
Resepi Kuey Teow Sup
Bahan
- 2 bungkus kuey teow
- 500g daging
- 1/2 labu bawang besar*
- 1 inci halia*
- 3 ulas bawang putih*
- 1 batang kulit kayu manis*
- 3 kuntum bunga lawang
- 3 kuntum buah pelaga
- 3 biji buah pelaga
- 1 sudu teh biji lada hitam - tumbuk kasar
- 1/2 sudu teh serbuk lada sulah
- 1 pokok daun ketumbar
- seketul kecil gula batu ( 1/2 inci)
- garam secukup rasa
- air secukupnya

Hiasan
- bawang goreng, daun bawang, cili hiris, limau nipis

Cara
  1. Basuh kuey teow dan di celur sebentar. Angkat dan toskan.
  2. Panggang semua bahan bertanda * hingga wangi dan sedikit 'char'
  3. Masukkan daging (ketul besar), semua bahan yg dipanggang, lada hitam, lada sulah, pokok ketumbar dan air secukupnya. Rebus hingga daging empuk. Buang buih lemak (scum) yg terapung kat atas permukaan air.
  4. Kemudian, tapiskan rebusan itu. Ambil air rebusan dan daging sahaja. Ini kerana kita mahukan kuah sup yg 'clear'.
  5. Rebus lagi air rebusan. Jika kuah nampak sedikit, tambahlah lagi air. Masukkan gula batu. Perisakan dgn garam. Jika mahu pedas, masukkan dua tiga biji cili padi yg diketuk.
  6. Ketulan daging yg telah direbus dihiris nipis dan masukkan kembali ke dalam air rebusan.
  7. Tutup api apabila sup mendidih dan cukup rasanya.
Bila nak menghidang tu....macam biasalah...letak kueyteow dan segala aksesori tambahan...lepas tu letakkan kuah supnya...

Macam mana rasanya...Boss Besar cakap kena perah limau nipis dlm sup dulu...baru kick...jadi dia kata next time...masa masak terus aje bubuh jus limau nipis dlm sup tu...hmmmm...baiklah...

Dan sepatutnya...makan dgn cili kicap...tapi saya tak sempat nak buat pun sbb dah kalut dgn anak-anak...lagipun...dah seminggu saya masak dlm gelap bertemankan table lamp je....ntah kenapa...ada power trip kat ruang tv...bersambung sekali dgn bilik tetamu, bilik iron dgn dapur...tapi nasiblah plug yg kat dinding semua buleh pakai jadi buleh lah guna rice cooker, blender ,oven...
bla..bla..bla dan sebab saya tak komplen...
Boss Besar pun relax lagi lah...cuma tadi dia ada bagitau yg esok ada org nak mai fixed...wokeyyyy...saya tunggu...

Okaylah...banyak pulak ceritanya...apa pun...selamat mencuba!

Babai


No comments:

Post a Comment