Wednesday, 2 September 2015

Pau Kacang Merah

As salam...

Masa mengemas tadi...ada jumpak tepung pau...tak sampai setengah peket pun...hmmmm...mula lah teringat-ingat nak makan kuih pau...rasanya dah lama tak buat projek pau nih...

Kali ni...saya guna inti kacang merah...inti ni saya buat sendiri...guna kacang merah dlm tin tu...masak dgn air,sikit gula,garam, minyak masak dgn tepung gandum sampai jadi pekat dan kental...hmmmm...nanti saya bagi resepinya...

Bila buat kuih pau ni...tak kisahlah nak letak inti apa pun...terpulang kat citarasa masing2...yg pastinya...pau ni mmg gebu...dan setakat ni...dok guna pelbagai resepi pau...semuanya gebu gebas belaka...kiranya kalau saya nak buat pau...ada banyak rujukan resepinya dan saya akan guna resepi yg bhn2 nya mmg ada kat dapur ni...ini salah satunya...



Apa lagi...ini resepinya...
Resepi Pau Inti Kacang Merah
Bahan
- 2 1/2 cawan tepung pau
- 3/4 sudu teh yis
- 4 sudu makan gula castor
- 1 sudu makan shortening
- 1/2 cawan air suam
- 1/2 sudu teh baking powder
- 1 sudu teh bread improver
- inti kacang merah secukupnya
- alas kertas secukupnya

Cara

  1. Satukan semua bahan kering. Gaul sebati. Kemudian masukkan shortening. Gaul rata.
  2. Tambahkan air sedikit demi sedikit. Uli hingga doh menjadi kenyal dan elastik.
  3. Bahagikan kepada 16 doh kecil. Ambil satu doh kecil, leperkan dan letak inti kacang merah ditengah dan tutup inti dgn menarik sisi tepung. Bentukan bulat. Letak di atas alas kertas.
  4. Buat sehingga habis.
  5. Rehatkan doh sehingga naik sekali ganda.
  6. Panaskan kukusan. Kukus pau selama 7 minit. Balut tudung kukusan dgn kain utk elakkan wap menitik ke atas pau.
  7. Sedia utk dinikmati.


Haaaaa...senangkan...saya tak tunggu doh tu naik utk kali pertama...malas kan...lepas uli tu...terus saya bubuh inti dan bentukkan...sambil tunggu doh mengembang...saya sempat la lipat kain...siap sebakul kain (tapi ada lagi dua bakul yg tak berlipat lagi...adoiiii)..
Lepas tu pi amik anak balik tadika...owhhh...terasa produktif gitu...

Saya tak ingat kat mana saya baca petua ni...utk elakkan pau tu turun balik lepas masak, kita angkat dulu periuk kukusan yg ada pau tu dulu dari air kukusan,lepas tu baru bukak tudungnya...jgn bukak tudung kukusan masa pau masih kat atas air kukusan tu...ehhhh...paham tak...macam berbelit pulak...paham2 sendiri lah...
Kaedah tu saya guna pakai bila kukus pau...tapi saya tak pernah lagi bereksperimen bukak tudung kukusan masa kuih pau dok atas wap kukusan lagi...jadi taktau lah petua ni valid ke tak....aishhhhh...apapun...kuih pau saya gebu dan licin...tak berkedut you!

Okaylah...tak buleh nak mengomel byk2...now nak pi amik anak balik kokurikulum plak...owhhhhh...penatnya jadi drebar...

Babai

No comments:

Post a comment