Friday 4 September 2015

Mee Kari Ipoh Berkerisik

As salam...

Baru-baru ni...masa MIL mai rumah...dia bawak ikan kering tamban...yg kecik2 tu...cadangnya utk digoreng masa kami buat majlis makan2 hari tu...tapi masa hari kejadian...saya dok kalut lagi di dapur...tetamu dah mai seawal 10.30 am...jadi saya pun tak goreng ikan kering tu...bukannya apa...tak pasal2 nanti semerbak bau ikan kering satu rumah...hikssss...

Alhamdulillah...majlis berjalan lancar tapi saya dgn boss besar panik jugak..pukul 1.30pm...makanan tak cukup...jadi...pi beli lauk mamak utk top up...dan beli ayam  utk masak lauk tambah...time tu saya bersyukur sgt sbb mak dgn sepupu saya tolong masak...lega...

Jadi...apa kaitan mee kari dgn ikan kering tamban tu...hahaha...sbb stok ikan kering tu byk...mari kita buat mee kari menggunakan ikan kering tu...saya amik resepi kat SINI...ada sikit tokok tambah...saya bubuh kerisik...




Mai tengok resepinya...
Resepi Mee Kari Ipoh Berkerisik
Bahan
- 2 peket mee kuning dicelur sekejap.
- 100g ikan kering tamban kecik
- 1 genggam ikan bilis*
- 1 labu bawang besar*
- 6 ulas bawang putih*
- 5 sudu besar serbuk kari daging
- 1 sudu makan serbuk cili
- 2 sudu makan kerisik
- 5 batang serai diketuk
- 1 1/2 cawan santan KARA
- 1 kulit kayu manis, 2 kuntum bunga cengkih, 2 kuntum bunga lawang, 3 biji buah pelaga
- 2 pelepah daun kari
- fishball,fishcake dan tauhu goreng secukupnya
- minyak utk menumis
- air secukupnya

Hiasan
- telur rebus,tauge,cili merah,limau nipis, bawang goreng, daun bawang

Cara
  1. Masukkan ikan kering tamban dan air secukupnya ke dalam periuk. Rebus hingga mendidih. Tapis utk mendapatkan stoknya. Ketepikan.
  2. Kisar semua bahan bertanda* hingga halus.
  3. Panaskan minyak, tumis rempah empat sekawan dan daun kari hingga naik bau.
  4. Masukkan rempah dan bahan kisar. Masak hingga pecah minyak.
  5. Tambahkan stok rebusan dan serai. Gaul sebati. 
  6. Apabila kuah mendidih, masukkan santan dan kerisik. Tambah air mengikut kesesuaian.
  7. Seterusnya masukkan fishball, fishcake dan tauhu goreng. Perisakan dgn garam dan gula.
  8. Masak hingga kuah mendidih dan cukup rasa.
  9. Tutup api.
  10. Sedia utk dihidangkan bersama mee dan bhn hiasan.
Macam mana rasanya...boss besar cakap sedap...kira okaylah tu sbb kalau tak sedap...dia cakap direct je...hahaha..jadi menu ni buleh jadi menu adhoc kalau tiba2 tetamu mai rumah...sbb bahan2 mmg sedia ada kat rumah...kalau takdak pun..mungkin mee dan tauge je...

Saya buat kuah agak cair... maklumlah penduduk ramai kannnn...nampaknya si nombor dua pun makan mee ni...cuma si nombor satu makan sikit je...saya pun heran...dia tak suka makan mee...bihun dgn kuey teow...dia suka...

Okaylah...itu lah kisah mee kari ipoh ni...selamat mencuba!

Babai

No comments:

Post a Comment