Thursday 3 September 2015

Nasi Arab Serambi

As salam...

Tengok tajuk macam gempak je...hmmmm...mak anak lima nak masak nasik arab lah...

Janganlah terkejut...rempah nasi arab ni yg ready made...saya beli 1 pek nasi arab ni kat kelate...dan brandnya...nasi arab serambi...pasal tu lah namanya mcm tu...setakat ni...masih malas lagi nak menumbuk rencah dan rempahnya...hiiiks

Dlm pek tu...ada 1/2 kilo beras basmathi dan 1 pek kecil serbuk rempahnya...dan kat belakangnya pun diberi cara memasak...

Sebenarnya dah banyak kali saya masak nasik arab ni...masa raya hari tu pun...kat rumah mak saya...masak 4 pek nasik arab ni...cuma time cuti raya kan...ayam abis...jadi saya tukar dgn daging...ponnnn sodap...

Ehhhh...banyak pulak cerita...jom kita memasak...

Resepi Nasi Arab Serambi
Bahan
- 1/2 ekor ayam dibersihkan
- 1/2 kilo beras basmathi (disediakan)
- 1/2 peket rempah nasi arab (disediakan)
- 2 biji tomato didadu
- 2 sudu makan jus lemon
- 2 sudu makan tomato puree (boleh guna sos tomato)
- 2 sudu makan gula
- 1 1/2 sudu makan garam
- air secukupnya

 Untuk tumisan
- 1 labu bawang besar dihiris
- 3 ulas bawang putih dihiris
- 1 pelepah daun kari
- 1 batang kulit kayu manis
- 2 kuntum bunga cengkih
- 2 kuntum bunga lawang
- 2 biji buah pelaga
- 2 sudu makan minyak masak
- 2 sudu makan marjerin


Cara


  1. Basuh beras dan direndam 30 minit.
  2. Ayam di basuh bersih dan dipotong ikut suka. Toskan.
  3. Bancuh serbuk rempah dgn sedikit air. Ketepikan. (Saya guna 1/2 peket shj kerana rempah ni agak pedas).
  4. Panaskan minyak dan marjerin. Tumis semua bahan tumisan hingga naik bau.
  5. Masukkan pes rempah. Masak hingga garing. Tambah air jika perlu utk elakkan hangit.
  6. Seterusnya, masukkan tomato, tomato puree. Kacau sebati.
  7. Masukkan ayam, jus lemon, garam dan gula. Gaul hingga semuanya sebati.
  8. Tambahkan 3/4 cawan air. Masak hingga ayam 3/4  empuk. Tutup api.
  9. Kemudian, masukkan beras yg telah direndam dan ditoskan ke dalam periuk rice cooker. Tuangkan kuah dan ayam yg telah dimasak tadi ke dalam beras.
  10. Tambahkan air sehingga ketinggiannya 3 cm dari aras beras.
  11. Masak seperti biasa menggunakan rice cooker.

Senang aje kan? Kalau ikut aturannya...ayam tu di masak hingga empuk...lepas tu tapis...hanya guna kuahnya je bila masak nasik....bila nasik dah masak...baru letak ayam dlm nasik tu...macam biasa...saya nak buat yg paling senang...jadi saya bubuh semua sekali dlm beras tu...tapi jgn risau...sedapnya tetap sama...

Partner utk nasik arab ni saya tak buat pun...sebab anak2 tak makan pun...makan nasik dgn ayam pun depa dah berselera...lagipun...boss besar tak makan kat rumah hari ni...

Hmmmm...kenapa saya masak simple je hari ni...sbbnya saya nak memgemas kabinet dapur...sebab saya tgk dah ada famili lipas dok berumahtangga kat kabinet...semalam saya dah keluarkan semua harta karun...dan lap bahagian dlm kabinet tu dgn clorox...harapnya lepas ni...famili lipas ni berpindah lah ya...hahaha...dan hari ni...saya nak basuh semua harta karun tu...lap dan simpan balik...dan kerja ni tak buleh settle cepat sbb saya terikat bekerja sebagai SUPIRMOM...20 kali keluar masuk rumah.... phewwwww...ehhh..betul ka 20 kali...meh tengok sini

Trip 1 - no. 1 pi sekolah
Trip 2 - no. 2/3 sekolah agama
Trip 3 - ambil no 2/3 sekolah agama
Trip 4 - no 2/3/4 pi sekolah & tadika/ambil no 1
Trip 5 - no. 1 sekolah agama
Trip 6 - ambil no 4 tadika
Trip 7 - ambil no 1 sekolah agama
Trip 8 - ambil no. 2/3 sekolah keb.
Trip 9 -  antar tuition
Trip 10 - ambil tuition

Banyakkan...ada 10 trip setiap hari...dan darab lah dua utk pergi balik...cuma kadang2 boss besar akan amik depa balik tuition...tapi  itu oun boleh kira dgn jari je...penatkan...tuition pulak setiap hari...ehhhh...saya dok menulis ni pun rasa letihnya dgn rutin supirmom ni...hahaha...

Okaylah...sekarang nak pi amik si nombor empat balik tadika...

Babai

No comments:

Post a Comment