Tuesday, 15 September 2015

Sosej Goreng Rangup

As salam...

Hari ni kanak2 riang ria cuti...sebab jerebu kan...semalam tengahari masa pi antar depa sekolah pun...saya dah berhajat nak cutikan depa hari ni...bukan apa...semalam pun dah nampak teruk tambah dgn bau asap lagi...tup tup...hari ni depa dapat cuti...tapi tgk pagi ni jerebu dah kurang ...ipu setakat pagi tadi dah turun 116...apapun saya seronok wehhhhh...tak payah jadi supirmom...hmmmmm...tapi topi tukang masak masih lagi dok atas kepala...

Pagi2 lagi...saya goreng mee kuning agromas tu...tapi geram sbb lepas si nombor dua dgn si nombor tiga makan, depa tak tutup balik dgn tudung saji...akibatnya...mee tu jadi santapan sang kucing...semalam pun kucing tu bawak lari sekoq ikan bawal...aishhhh...kalau tak bukak tingkap...rasa rimas...dah bukak...sang kucing pulak dok masuk...

Jadi...kena masak lagi utk si nombor empat dgn si nombor lima...depa bangun lambat hari ni...sementara ikan nak defrost...saya goreng sosej utk depa alas perut...


Ini resepinya..
Resepi Sosej Goreng Rangup
Bahan
- 10 batang sosej- rebus dan ditoskan
- 1/2 cawan tepung goreng ayam rangup (saya guna brand bestari)
- 1/4 cawan bread crumbs
- 1 biji telur
- minyak utk menggoreng
- sos cili dan mayonis sbg pencicah

Cara

  1. Panaskan minyak.
  2. Satukan tepung goreng dan serbuk roti. Gaul sekata.
  3. Pecahkan telur dlm bekas. Kocok-kocokkan.
  4. Ambil sosej dan masukkan dlm telur, golek-golekkan.
  5. Kemudian, salutkan dgn campuran tepung. Ratakan keseluruhan sosej.
  6. Celup balik dlm telur dan goreng sampai masak.
  7. Angkat dan toskan.
  8. Sedia utk di makan dgn sos dan mayonis.
10 biji sosej ni...sat ja depa makan...
Aishhhh...perut apa la hangpa ni...

Depa suka sosej goreng mcm ni...rasa macam ala2 ayam kfc...hahaha...sori lah anak2...ayam takdak...pasal tu mak goreng pakai sosej ja...

Hmmm...nak masak apa pulak lunch satgi?

Babai

No comments:

Post a comment