Wednesday, 23 September 2015

Muruku

As salam...

Hari ni saya buat muruku...mak saya pulak dok buat ketupat daun pisang...ketupat tu ala2 lemang bentuknya...tak guna daun palas sebab daun palas dah abih kat market...

Dan macam mana buleh nak buat muruku tu...sbb mak saya ada acuan muruku...jadi buleh lah saya try guna...kalau pandai...baru lah berbaloi nak beli satu utk buat koleksi kat dapur nanti...


Ini resepi muruku versi mak saya...
Resepi Muruku
Bahan
- 3 cawan tepung pulut
- 2 cawan tepung beras
- 1 cawan tepung muruku
- 1 sudu besar garam
- 1 sudu besar serbuk kunyit
- 2 sudu besar serbuk cili
- 2 1/4 cawan santan
- 1 biji telur
- 1 sudu makan jintan putih
- 1 sudu makan bijan
- daun kari secukupnya
- minyak utk menggoreng
- air jika perlu

Cara


  1. Goreng bijan dan jintan putih tanpa minyak hingga wangi. Angkat dan ketepikan.
  2. Masak santan hingga mendidih. Biarkan sehingga suam.
  3. Satukan semua jenis tepung, garam, serbuk cili dan serbuk kunyit. Gaul sebati. Tambahkan telur. Gaul lagi.
  4. Kemudian masukkan santan suam sedikit demi sedikit. Uli hingga menjadi doh yg lembut (macam doh nak buat buah melaka). Jika santan tak cukup, tambahkan sedikit air.
  5. Isikan doh yg telah siap ke dlm acuan.
  6. Panaskan minyak. Goreng sedikit daun kari, kemudian tekankan adunan doh muruku ke dalam minyak. Goreng muruku sehingga masak. Angkat dan toskan.
  7. Setiap kali menggoreng, masukkan daun kari utk mendapatkan aroma yg wangi.
  8. Buat sehingga doh habis.
  9. Apabila muruku sejuk, bolehlah disimpan dlm bekas kedap udara.

Macam mana tekstur muruku ni? Rangup...dan ada rasa pedas2 sikit...si nombor lima pun suka makan...dia panggil muruku ni keropok...lain kali buleh buat lagi sbb mudah rupanya buat muruku ni...hmmm kalau tak beli acuan...rasanya mak saya nak bagi pinjam tak acuan tu...hahaha..

Okaylah...ada byk kerja lagi ni...maklumlah...esok kan hari raya...

Babai


No comments:

Post a comment