Tuesday, 22 September 2015

Biskut Mazola

As salam...

Nampaknya tahun ni saya dpt raya dgn mak ayah kat kampung...dan saya balik awal ke kampung dgn pakatan lima beradik...Boss Besar hantar balik dulu sbb cuti sekolah kan...tapi biasalah...kelate kena balik jugak...kiranya hari khamis tu lepas zohor mesti dah kena bertolak pi kelate pulak...takpa...asalkan dpt raya dgn famili saya...itu dah bagi saya hepi...lalala...

Jadi projek hari raya kat kampung ni...biskut mazola...mak saya kata dah lama tak buat kuih raya...selama ni...beli yg tunjuk2 saja...hikssss...

Apa lagi...buat kuih raya lah kita...tapi mencabar jugak...mak saya guna oven bulat tu...masa nak bakar tu...selalu dok kena perati kuih yg tengah dok bakar....

Dan saya panggil biskut mazola ni biskut old skool...sebab saya buat bulat2 macam jual kat kedai tu...sebab saya malas nak terap guna acuan...hahaha


Okay...ini lah resepinya...
Resepi Biskut Mazola Old Skool
Bahan
- 400g kacang tanah 
- 400g tepung gandum
- 200g gula halus
- 1 sudu teh garam
- minyak jagung mazola secukupnya

Hiasan 
- sedikit kacang tanah goreng, satu biji kuning telur

Cara
  1. Goreng kacang tanah tanpa minyak hingga rangup. Buang kulit dan kisar sampai halus.
  2. Satukan kacang yg telah dikisar, tepung gandum,gula dan garam. Gaul sebati.
  3. Kemudian tambahkan minyak mazola sedikit demi sedikit. Gaul sehingga membentuk doh yg boleh dibentuk. Kalau terlembik, tambahkan sedikit tepung. ***saya guna tak sampai setengah botol minyak mazola botol kecil tu***
  4. Bulat-bulatkan adunan sebesar guli. Letak kacang di atasnya dan sapu kuning telur.
  5. Buat sehingga doh habis.
  6. Masukkan doh yg telah siap kedlm oven yg telah dipanaskan terlebih dahulu.
  7. Bakar pada suhu 180C selama 10-15 minit atau sehingga masak (bergantung kepada jenis oven)
  8. Setelah masak, sejukkan atas redai sblm disimpan dlm bekas kedap udara.
  9. Sedia utk dinikmati.
Dah siap pun biskut mazola old skool ni...bentuknya pun ala2 zaman dulu...apa pun rasa biskut mazola ni mmg sedap...memang mengimbau zaman kecik-kecik dulu lah...

Jadi...apa lagi...selamat buat biskut!

Babai



No comments:

Post a comment