Monday, 23 November 2015

Sup Jagung Manis

As salam...

Ini resepi yg ringkas...sedap bila dihirup...tapi MIL mcm terkejut je bila saya serve sup ni...hahaha...

Jadi saya pun cakap yg sup style ni member saya org cina yg ajar...bila dengar bukan style org kita...baru MIL tak komplen apa2....hikssss...

Sebenarnya, saya nak buat sup sayur dgn fishball je, lepas tu pikir2 balik bubuh jugak lah jagung manis yg ada tiga tongkol kecik tu...bila dah bubuh jagung...kita tukar je lah namanya kan...


Okay...jom tengok resepi yg mudah ni..
Resepi Sup Jagung Manis
Bahan
- 3 ulas bawang putih dicincang
- 10 biji fishball belah dua
- 1 batang carrot dihiris
- 1 mangkuk cauliflower
- 1 biji cili merah dihiris kasar
- 1/2 mangkuk brokoli
- 1/2 kiub pati ayam
- 3 tongkol jagung segar dipatah2 kan
- sedikit minyak utk menumis
- air secukupnya
- garam secukup rasa

Cara
  1. Panaskan sedikit minyak. Tumis bawang putih hingga wangi.
  2. Masukkan air, kiub pati ayam dan fishball. Masak hingga mendidih.
  3. Tambahkan jagung, carrot, brokoli, cauliflower dan cili merah. 
  4. Perisakan dgn garam.
  5. Renehkan sehingga jagung masak
  6. Tutup api. Sedia utk dinikmati.

Dalam periuk!

Senang kan...si kecik pun suka...dia mintak tambah jagung lagi bila yg dlm mangkuk dah abih...

Boss Besar pun suka jugak...mungkin bila ada jagung tu, rasa manis jagung tu tambahkan lagi flavour dan jugak aromanya...yayyyyy...saya suka...

Jadi apa lagi...jom hirup sup pulak hari ni...lalala....

No comments:

Post a comment