Thursday, 26 November 2015

Mee Udang

As salam...

Hari ni teringin nak makan mee...selongkar freezer ada udang sederhana dan jugak rangka ayam...hmmm rangka ayam ni saya beli kat pasar tani stadium kat seksyen 13...masa beli tu saya pikir bulehlah direbus utk buat stok ayam...dan utk kali ni, saya guna utk buat mee udang...

Selalunya mee udang yg biasa saya buat, kulit dan kepala udang direbus, diblend dan diambil stoknya tapi utk mee udang versi kali ni, kulit dan kepala udang tu digoreng dgn sedikit cili kisar hingga garing dan kemudian barulah dikisar, dimasukkan dlm air rebusan ayam, selepas kuah mendidih baru lah ditapis dan diletakkan gula dan garam secukup rasa...agak2 nya apa hasil kejadian mee udang ni?



Mesti lah sedap...apa lagi mai tengok resepinya...
Resepi Mee Udang
Bahan
- 3 bungkus mee kuning dicelur dan ditoskan
- 1 ekor rangka ayam
- 20 ekor udang dibuang kepala dan kulit (kulit dan kepala udang diambil)
- 2 sudu besar cili kisar
- 4 ulas bawang putih*
- 10 biji bawang merah*
- 1/2 inci halia*
- 2 batang serai*
- 1 sudu teh belacan*
- 20 biji cili kering rebus dan toskan*
- 3 sudu besar sos ikan
- 1 sudu besar sos cili
- 1 peket bebola sayur dibelah dua
- 5 biji kentang direbus dan dikisar halus
- gula batu secukup rasa
- garam secukup rasa
- sedikit minyak
- air secukupnya

Aksesori pelengkap
- bawang goreng, telur rebus, tauge dicelur, pakchoy dicelur, cili hiris, daun bawang

Cara
  1. Kisar semua bahan bertanda* hingga halus. Ketepikan.
  2. Rebus rangka ayam dgn air yg secukupnya hingga empuk. Tapis dan ambil air rebusannya. Ketepikan.
  3. Panaskan 3 sudu makan minyak masak. Goreng kepala dan kulit udang hingga garing. Tambahkan cili kisar. Goreng hingga cili masak dan garing. Angkat.
  4. Masukkan kepala dan kulit udang yg digoreng ke dalam blender. Tambahkan air secukupnya dan kisar hingga halus. Ketepikan.
  5. Dengan menggunakan kuali dan lebihan minyak menggoreng kulit udang tadi, tambahkan sedikit lagi minyak dan tumis bahan kisar hingga wangi. Masukkan stok rebusan ayam dan kulit udang yg dikisar. Tambahkan air mengikut kesesuaian. Masak hingga mendidih.
  6. Setelah mendidih, tapiskan kuah ke dalam periuk utk mengasingkan kisaran kulit udang tadi. 
  7. Renehkan kuah. Tambahkan bebola sayur, sos cili, sos ikan dan kentang.
  8. Perisakan dengan gula dan garam secukup rasa.
  9. Akhir sekali masukkan udang dan renehkan sehingga udang masak.
  10. Tutup api dan sedia utk dinikmati.
Macam biasalah ya...utk menghidang...letak mee dlm mangkuk, taburkan hiasan dan curahkan kuah...hmmmm...bolehlah dimakan...

Macam mana rasanya bila kulit udang digoreng dahulu...hmmmm..kuahnya lebih beraroma...Boss Besar pun cakap sedap...mungkin sebab kuah ni mmg terasa manis udangnya...dia pun makan bertambah...

Jadi lain kali buleh lah dibuat lagi menu mee udang ni...berbaloi-baloi bila rakyat jelata makan bertambah...

Selamat mencuba ya!

Babai




No comments:

Post a comment