Sunday 22 November 2015

Donut Jambul

As salam...

Macam biasalah...donut ni mmg kuih feveret si nombor tiga...dan saya terjumpak resepi donut yg senang dekat page MAHN..bahan yg sgt ringkas dan hasilnya meletoppp...

Apa lagi...ke dapur lah kita...hmmmm...MIL ada kat rumah...masa saya dok bentukkan donut ni dia tengok...dia tanya bahannya...saya bagitau lah...memandangkan MIL pernah jual kuih dia bagitau lah kalau nak donut sedap dan lembut kena letak telur, susu pekat dgn marjerin...jadi menantu hantu pun menjawab..."selalunya mmg buat mcm tu tapi kali ni nak buat pesen ni pulak"...adoiiiii...melawan cakap MIL kannnn...

Sebab donut ni edisi trial...saya buat sikit je...dapat lah 16 ketul...makan sorang sikit...sekejap je...gone!



Okay...ini resepinya
Resepi Donut Jambul
Bahan
- 2 cawan tepung gandum
- 3 sudu besar minyak jagung
- 1 sudu besar instant yeast
- 2 sudu besar gula
- 1/2 cawan air suam
- secubit garam
- minyak utk menggoreng
- gula aising secukupnya

Cara
  1. Satukan air suam dan gula. Kacau hingga gula larut. Masukkan yis. Biarkan sehingga berbuih.
  2. Dalam mangkuk adunan, satukan tepung, garam dan minyak. Gaul sebati.
  3. Masukkan bancuhan yis. Uli hingga membentuk doh yg kenyal.
  4. Rehatkan 20 minit.
  5. Kemudian, bahagikan doh kepada 16 bahagian doh kecil.
  6. Ambil satu doh kecil. Canai memanjang. Lipat dua, kelar menggunakan pisau dan gulung.
  7. Buat sehingga habis.
  8. Rehatkan utk kali kedua selama 15 minit.
  9. Panaskan minyak, goreng dgn api sederhana sehingga masak.
  10. Angkat dan toskan.
  11. Biarkan sejuk sebelum di salut dgn gula aising.
  12. Sedia utk dinikmati.
Hmmm...sedap lah walaupun bahannya ringkas je..MIL cakap bentuknya mcm bunga betik...owhhh...betul jugak tu...

Lepas goreng...donut ni lembut dan gebu...MIL pun kata buleh makan (baca: sedap) tapi nanti lama-lama jadi liut (baca: liat) bak kata ore kelate...tapi saya tak boleh sahkan kenyataan MIL tu sbb buat sikit je kan...16 ketul...sekejap je anak2 saya makan...hahaha...


Tapi saya pikir...donut versi mcm ni sedap jugak...tak muak...tak makan minyak dan takdak bau telur...hmmm...buleh buat lagi lain kali...

Jadi apa yg ditunggu lagi...jika anda sukakan cabaran...cubalah buat donut ni...muahahaha...

Babai

No comments:

Post a Comment