Sunday 8 November 2015

Peria Goreng

As salam...

Peria antara sayur yg saya suka, selalunya saya goreng dgn telur je...
Ntahlah...bila dah menginjak tua ni citarasa makan pun dah berubah...zaman muda2 dulu tak makan pun peria ni...sebab rasa pahit kan...

Baru2 ni, kami segerombolan pi lunch kat restoran di seksyen 8...mak aiiii...banyaknya lauk...rambang mata...dan antara yg ada ialah peria goreng tepung ni...sedap...saya meratah je...

Jadi apa lagi...marilah buat sendiri peria goreng tepung ni...senang aje cara nak memasaknya...


Meh tengok resepi kat bawah ni
Resepi Peria Goreng Tepung
Bahan
- 1 biji peria
- 1 sudu besar garam
- tepung goreng rangup secukupnya (saya guna brang Bestari)
- minyak untuk menggoreng

Cara

  1. Belah dua peria. Buang bahagian tengah dan bijinya. Hiris nipis.
  2. Masukkan peria yg dihiris ke dalam mangkuk. Bubuh garam. Gaul sekata. Biarkan 10 minit.
  3. Selepas 10 minit. Bilas peria tadi dan toskan.
  4. Kemudian, gaulkan dgn tepung goreng rangup secukupnya.
  5. Panaskan minyak. Goreng peria hngga kuning keemasan.
  6. Angkat dan toskan.
  7. Sedia utk dinikmati.
Senang je kan...bahan pun tak banyak...bila peria ni dihiris nipis dan digoreng style yg mcm ni...tak terasa pun pahitnya...dan salah satu cara nak hilangkan pahit tu,peria ni kita gaulkan sekejap dgn garam dan lepas tu dibilas...

Kalau takdak tepung goreng bestari ni, buleh aje guna apa2 brand...janji tepung goreng...

Hmmmm...ralit saya makan peria ni...owhhhhh...bertambah2 lagi nasik di pinggan...adoiiiii...

Babai


No comments:

Post a Comment