Sunday, 29 November 2015

Muffin Labu

As salam..


Dalam peti ais tu ada suku biji labu...hari tu dah masak lemak labu...bukan nak ulang masak lemak lagi kan....

Mulut terasa nak makan sira labu tapi bila pikir2 satgi yg makan cuma saya sorang je...tak berbaloi pulak kan...

Last sekali...jom buat muffin je...rasanya mesti anak2 saya suka....
tambah lagi si nombor tiga...dia mmg suka makan muffin ni...


Okay...ini resepinya...
Resepi Muffin Labu
Bahan
- 1 cawan tepung gandum
- 3 sudu besar chocolate rice
- 3/4 cawan labu yg dilecek*
- 2 biji telur*
- 1/4 cawan minyak jagung*
- 1/4 cawan plain yogurt*
- 1/3 cawan gula castor*
- 3/4 sudu teh baking powder*
- 1/4 sudu teh soda bikarbonat*
- 1/2 sudu teh esen vanilla*
- 1/2 sudu teh garam*

Cara
  1. Panaskan oven pada suhu 190C.
  2. Satukan semua bahan bertanda*di dalam blender. Blend hingga sebati.
  3. Tuangkan campuran yg telah dikisar ke dalam mangkuk adunan.
  4. Masukkan tepung dan chocolate rice. Gaul hingga sebati.
  5. Susunkan acuan papercup di dalam loyang pembakar. Isikan satu sudu teh adunan ke dalam acuan papercup. Buat sehingga habis.
  6. Masukkan acuan ke dalam oven.
  7. Bakar selama 15 minit atau sehingga masak.
  8. Setelah masak, keluarkan dari oven, sejukkan.
  9. Sedia utk dinikmati.

Memandangkan saya tak guna acuan muffin, saya dapat 50 biji size mini...saya guna papercup utk cupcake yg paling kecik tu...


Sedap muffin ni, rasa labu tu tak ketara sangat...sedap...lemak-lemak gitu...bila tergigit chocolate rice...bertambah sedap jadinya...

Nampaknya lepas ni buleh lah di buat lagi muffin labu ni...

Macam mana? Kalau dah abih idea nak kerjakan labu...jom buat muffin labu..sedap dimakan bertemankan secawan kopi panas...

Babai

No comments:

Post a comment