Thursday, 5 November 2015

Kuih Siput Sira Gula

As salam...

Masa raya puasa hari tu...mak saya ada beli kuih siput yg sedap...katanya kuih siput tu jugak ditempah oleh org istana..hebatkan!

Mmg padanlah dpt order dari istana tu sbb kuih siput tu cukup rasa...berlemak dan rangup...

Jadi hari ni...saya selongkar buku catatan resepi saya...selalunya bila saya terjumpak resepi yg berkenan, saya tulih kat buku...kalau sedap baru saya simpan kat blog resepinya tu...selak punya selak....owhhh ada resepi kuih siput ni...bahannya sgt basic...bulehlah try...dan yg bestnya...tukang gentel doh kat papan siput tu ialah si nombor empat...minat sungguh nampaknya...tapi ya ampuuunnnnn...mcm2 saiz ada...tebal nipis...pilih je...

Bila dah digoreng...rasa kuih siput ni biasa je....jauh sangat dgn kuih siput yg mak saya beli...tapi mmg patut pun rasanya mcm tu sbb bahannya yg basic je...jadi utk upgrade rasa tu...saya sira dgn gula...


Baiklah...ini resepinya
Resepi Kuih Siput Sira Gula
Bahan
Untuk Doh
- 2 cawan tepung gandum
- 1 sudu besar marjerin
- 1 biji telur
- 3 ulas bawang putih*
- 2 biji bawang merah*
- 1/4 cawan air
- 1/2 sudu teh garam
- 1 sudu besar gula

Untuk Air Gula
- 1/4 cawan gula
- 1/4 cawan air

Untuk menggoreng
- minyak secukupnya
- segenggam daun kari

Cara

  1. Untuk doh, tumbuk bahan bertanda* hingga halus. Ketepikan.
  2. Larutkan gula dan garam dgn air.
  3. Satukan bahan tumbuk, tepung, marjerin dan telur. Gaul sebati.
  4. Tambahkan air sedikit demi sedikit sehingga menjadi doh yg boleh dibentuk. Tambahkan sedikit air jika doh masih keras.
  5. Ambil sedikit doh dan gentelkan diatas acuan pencanai membentuk siput. Buat sehingga doh habis.
  6. Panaskan minyak, masukkan sedikit daun kari dan doh kuih siput. 
  7. Goreng kuih siput hingga perang keemasan.
  8. Angkat dan toskan.
  9. Untuk sira gula,masukkan gula dan air ke dalam kuali. Masak sehingga gula larut dan pekat.
  10. Masukkan kuih siput. Gaul sebati.
  11. Teruskan menggaul sehingga nampak kristal gula terbentuk pada kuih siput.
  12. Angkat dan sejukkan.
  13. Simpan dlm bekas kedap udara dan sedia utk dinikmati. 
Hmmm...bila dah sira gula barulah rasanya kick sikit..bila makan tu seakan2 kuih akar nyior pulak...

Sedap pulak makan sambil tengok tv...si nombor lima yg dok pulun makan...mungkin sebab manis kot yg pikat selera dia...

Apa pun...saya mesti cuba lagi buat kuih siput ni....kena cari resepi yg lain pulak...akan terus berusaha sampai jadi mcm kuih siput yg mak saya beli tu...muahahaha...

Babai

No comments:

Post a comment