Tuesday, 24 November 2015

Getuk Ubi Kayu

As salam...

Dalam kepala dok berkira2 nak buat apa dgn ubi kayu ni...beli dah lama tapi masih lagi tak terusik...MIL dah dua tiga kali tanya nak buat apa dgn ubi tu...hihihi...saya senyap je sbb satgi saya buat kuih yg extravaganza MIL takmau makan pulak...dok tunggu jugak kot2 MIL nak offer diri mengerjakan ubi kayu tu tapi takdak jugak lah....hahaha...

Akhirnya, saya nak buat talam ubi kayu tapi bila kupas kulit ubi tu, banyak yg tak boleh pakai...cancel talam ubi kayu...terus rebus dan buat getuk ubi kayu aje lah...lagi senang...


Ini resepinya...
Resepi Getuk Ubi Kayu
Bahan
- 1 kilo ubi kayu
- 1 1/2 cawan kelapa parut (guna yg muda)
- 1 sudu besar gula
- 1/2 sudu teh garam
- minyak utk menggoreng

Untuk bancuhan tepung
- 1 cawan tepung beras
- 3 sudu besar tepung gandum
- 2 sudu besar air kapur
- secubit garam
- air secukupnya

Cara
  1. Rebus ubi kayu hingga empuk. Angkat dan toskan.
  2. Satukan ubi kayu, kelapa parut, gula dan garam. Lenyek dan gaul hingga ubi kayu hancur.
  3. Kepalkan campuran ubi kayu itu kepada bebola -bebola kecil. 
  4. Kemudian, untuk bancuhan tepung, satukan tepung beras, tepung gandum,garam dan air kapur. Tambahkan air sedikit demi sedikit sehingga menjadi larutan yg sederhana pekat.
  5. Panaskan minyak, celup bebola ubi kayu ke dalam bancuhan tepung. Masukkan ke dalam minyak panas dan goreng hingga masak.
  6. Angkat dan toskan.
  7. Sedia utk dinikmati.
Mudahkan...rasanya pun sedap...anak2 saya pun suka...ubi kayu yg saya guna ni rasanya versi gebu...sbb tekstur getuk kali ni gebu dan lembut je...

Masa saya buat getuk ni MIL takdak...jadi tak dpt lah MIL merasa getuk yg hebat ni...bukan rezeki MIL nampaknya...nak simpan pun, anak2 dok makan...

Jadi...kalau ada stok ubi kayu tu bolehlah cuba buat kuih ni...

Babai..

No comments:

Post a comment