Friday 27 November 2015

Churros 2

As salam...



Wahhhh...demam churros sudah melanda...merata alam org pakat dok share pasal resepi churros ni...

Saya dah pernah tulis entry pasal resepi churros ni...mmg churros ni sedap sbb anak2 saya mmg suka...mcm entry terdahulu...si nombor empat panggil churros ni kuih panjang cicah kuah hitam...

Hari ni saya men'churros' lah...cuma kali ni saya letak pewarna kuning dan secubit serbuk kulit kayu manis sbb saya suka bau harum kulit kayu manis ni...


Meh la tengok resipinya...
Resepi Churros
Bahan
- 2 cawan air
- 2 sudu besar gula
- 2 sudu besar butter
- 2 1/2 cawan tepung gandum
- 2 biji telur
- secubit serbuk kulit kayu manis
- sedikit pewarna kuning
- minyak utk menggoreng

Untuk sos coklat
- 100g chocolate coins
- 1/2 cawan whipping cream
- 1 sb golden syrup

Cara

  1. Untuk sos coklat, panaskan whipping cream secara double boil hingga suam. Masukkan chocolate coins. Kacau sehingga coklat larut. Tambahkan golden syrup. Kacau sebati. Angkat dan ketepikan.
  2. Untuk doh churros, masukkan air,butter, serbuk kulit kayu manis,pewarna kuning ke dalam periuk. Masak hingga air mendidih dan butter larut.
  3. Masukkan tepung gandum. Kacau sebati. Gaul sehingga nampak ada seakan-akan lapisan nipis pada periuk.
  4. Tutup api. Biarkan adunan menjadi suam.
  5. Setelah doh suam,tambahkan telur. Pukul sebati. Awalnya doh menjadi berketul-ketul, jgn risau, pukul sehingga telur bercampur sebati dgn doh tepung.
  6. Masukkan doh ke dalam piping bag dgn nozzle yg sesuai (saya guna star nozzle).
  7. Paipkan doh memanjang lebih kurang 5-6 cm.
  8. Buat sehingga habis.
  9. Panaskan minyak, goreng doh yg telah dipaipkan hingga masak dan garing.
  10. Angkat dan toskan.
  11. Sedia utk dinikmati dgn sos coklat.


Satu adunan kat atas tu,saya dpt lebih kurang 35 biji churros...itupun tak cukup sbb anak2 suka makan churros ni...

Kiranya ini resepi yg simple tapi berbaloi bila anak2 suka. Kalau tak mau buat sos coklat pun takpa...cicah je dgn nutella...kalau takdak nutella, salut dgn icing sugar pun dah okay...

Churros ni pun buleh difrozenkan, kalau saya nak frozenkan churros ni, saya masukkan dlm oven 10 minit, bakar sekejap...lepas tu masukkan dlm food container, simpan dlm freezer...nak makan,gorengkan aje...

Dan off topic skit...pagi tadi saya dah pi lapor diri semula...dah abis 330 hari cuti tanpa gaji ni...sekejap je masa berjalan kan...

Apapun, selamat mencuba!

Babai

No comments:

Post a Comment