Wednesday, 18 November 2015

Shahshouka

As salam...

Okay...dah tau nak masak apa utk dicicah dgn sandwich loaf tu...

Saya nak cuba buat shakshouka ni lah sbb bahannya ringkas je...dan sesuai dimakan dgn sandwich loaf tu...


Okay..ini resepinya..
Resepi Shakshouka
Bahan
- 200g daging cincang
- 5 ulas bawang putih dicincang
- 1 tin kecil sos pasta adabi
- 1 sudu besar sos cili
- 1 biji tomato didadu
- 1 biji bawang besar didadu
- 1/2 biji capsicum merah didadu
- 1/2 biji capsicum hijau didadu
- 3 biji telur
- 1 sudu teh biji lada hitam ditumbuk
- sedikit oregano dan rosemary
- garam dan gula secukup rasa
- minyak utk menumis

Cara

  1. Panaskan sedikit minyak, tumis bawang putih hingga garing. 
  2. Masukkan daging. Goreng hingga daging kecut.
  3. Masukkan sos pasta dan sos cili. Gaul sebati.
  4. Kemudian, tambahkan bawang besar, capsicum,tomato dan lada hitam. Masak hingga semuanya mesra.
  5. Taburkan oregano dan rosemary.
  6. Perisakan dgn garam dan gula ikut citarasa.
  7. Masak sehingga daging empuk. Pecahkan telur dan biarkan telur sehingga 3/4 masak.
  8. Tutup api. Sedia utk dinikmati.
Sedap shakshouka ni...Boss Besar suka cuma saya masak termasin sikit...haishhh...masa dok merasa tu rasa mcm dah okay..rupanya terlajak garam lah tapi alhamdulillah abis jugak...

Sbb saya takdak kuali yg menawan, saya pindahkan shakshouka tanpa telur ni dlm mangkuk pyrex dan baru saya pecahkan telur...lepas tu saya masukkan dlm oven dan bakar sampai telur tu 3/4 masak...cuma saya tak ingat berapa lama saya bakar sbb asyik dok adjust temperature dan dok tambah masa bila tengok telur tu tak masak lagi...

Hmmm..apa pun tak rugi utk cuba resepi terutamanya pencinta daging...

Babai

No comments:

Post a comment