Wednesday, 6 May 2015

Masak Lemak Cili Api Tak Pedas Pun!

As salam...

Tadi masa lunch...si nombor dua dgn si nombor tiga makan ayam goreng je...saya tak sempat nak masak...sebab si nombor lima dok buat perangai...bila makan...si nombor dua tanya..."mak..takdak kuah ka?"...saya kata ada..." hangpa tuang kicap, jadi kuah"...monyok muka si nombor dua...tapi makan bertambah jugak...

Lepas antar depa pi sekolah...si nombor lima pun tidoq...baru saya start masak...tapi tak masak beria pun...saya masak lemak ikan jenahak je...saya suka makan masak lemak cili api...pedas2 pon sodap...tapi anak-anak tak makan pedas...jadi bila masak pun...jadi tak pedas lah...saya cuma letak 3 biji cili api...pun dah terasa pedasnya...kalau letak 30...mau panas punggung punya...**tabik spring yg suka makan pedas**

Okaylah...ini resepinya...versi mak di kampung

Resepi Masak Lemak Cili Api Tak Pedas Pun!

Bahan
- 4 keping isi ikan jenahak digaram kunyitkan
- 3 ulas bawang putih*
- 5 ulas bawang merah*
- 3 biji cili merah*
- 3 biji cili padi* (nak pedas, tambah lagi)
- 1/2 inci kunyit hidup
- 3 cawan santan
- 1 batang serai dititik
- 1 helai daun kunyit dihiris
- 1 keping asam keping
- gula dan garam secukup rasa
- minyak utk menggoreng ikan

Cara
  1. Panaskan minyak. Goreng ikan sehingga garing. Ketepikan.
  2. Kisar semua bahan bertanda * hingga halus.
  3. Masukkan bahan kisar tadi, asam keping dan serai ke dalam periuk. Masak hingga mendidih.
  4. Kemudian masukkan santan dan perisakan dgn gula dan garam.
  5. Tunggu sehingga kuah mendidih baru lah dimasukkan ikan dan daun kunyit. Biar sekejap supaya ikan mesra dgn kuah.
  6. Tutup api. Sedia utk dihidangkan.

Sedap...saya suka aroma daun kunyit tu...ikan pulak saya goreng dulu...anak-anak ni...bukannya apa...satgi dok komplen ikan lembik la...takmau makan pulak...nasib kalau dlm kari dgn asam pedas...tak kena goreng dulu...aishhh...anak2...sementara nak besaq!

Hmmmm...dah berjela-jela panjangnya...berenti dulu...

Babai

No comments:

Post a comment