Friday, 15 May 2015

Rendang Ayam Pencen

As salam...

Sepanjang kawin...ini baru kali kedua saya masak ayam pencen...kali pertama...masa baru kawin...saya terbeli ayam pencen sebab kat kampung saya...ayam yg dijual dilayur dulu...jadi bila mai kl ni...nampak ayam yg dilayur tu...saya pun amik lah...rupanya itu ayam pencen lah...saya buat rendang jugak...tapi sebab tak pernah masak ayam pencen ni...saya masak macam biasa je...hasilnya...ayam tu keras dan liat...

Tapi bila dok menggoogle...ramai yg cakap kalau buat rendang sedap guna ayam pencen...cuma kena masak lama sikit lah ..okaylah...saya nak cuba masak lah sebab saya ada beli ayam pencen ni kat pasar malam...

Saya guna resepi resepi rendang daging kat SINI...cuma saya tambah daun pandan je masa menumis...kasi wangi sikit...dan jugak tambah cili padi sikit...

Ini resepinya...
Resepi Rendang Ayam Pencen

Bahan
- 1 ekor ayam pencen potong kecil
- 20 biji kering direbus*
- 2 labu bawang besar*
- 5 biji bawang putih*
- 1 inci halia*
- 1 inci lengkuas*
- 1 inci kunyit hidup*
- 3 batang serai*
- 5 biji cili padi*
- 1 cawan kerisik
- 1/2 kilo santan
- 1 keping asam keping
- 1/2 keping gula nise/gula melaka
- 1 sudu besar serbuk ketumbar
- 1 sudu besar serbuk jintan manis
- 1 sudu besar serbuk jintan putih
- 3 sudu makan minyak masak
- 2 helai daun pandan disimpul
- 3 batang serai diketuk
- 3 helai daun kunyit dihiris halus
- air secukupnya
- garam secukup rasa

Cara
  1. Kisar semua bahan bertanda * hingga lumat. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak, masukkan daun pandan dan serai. Goreng hingga wangi.
  3. Tambahkan bahan yg telah dikisar, serbuk ketumbar,serbuk jintan manis, serbuk jintan putih,asam keping dan ayam.Kacau rata. Jika nampak kering, tambahkan 2 cawan air.
  4. Masak dengan api perlahan hingga ayam lembut. Kacau sekali sekala.
  5. Kemudian, masukkan santan, kerisik,gula nise dan garam secukup rasa.
  6. Masak hingga pecah minyak dan ayam lembut sepenuhnya.
  7. Taburkan daun kunyit yg telah dihiris. 
  8. Kacau sebati. Tutup api.
  9. Sedia utk dihidangkan.
Saya masak lama jugak utk bagi ayam tu lembut...kalau nampak kuah nak kering, tapi ayam tak empuk lagi...tambah je air...rasanya kalau guna ayam daging biasa...mesti hancur lebur isinya...

Tapi berbaloi lah...masak lama pun...rasanya sedap...isi ayam pun dok melekat kat tulang lagi..cantik je seketul-seketul tu...

Kalau nak masak sampai kering pun boleh...saya suka ada kuah sikit...nanti boleh buat cicah roti...

Hmmmm...apa kata...hujung minggu ni bolehlah cuba masak rendang ayam pencen ni...pasti sedap menjilat jari!

Babai

No comments:

Post a comment