Sunday, 24 May 2015

Makan Cekodok Je!

As salam...

Dekat dalam peti ais ada lagi pisang abu...nak goreng...dah ranum...buat cekodok je lah...

Setakat ni...cekodok pisang ni memang anak-anak suka...

Kits isi perut dgn cekodok...satgi baru kita pi lunch kat luar...bila weekend je...saya jadi malas nak mengemas dgn masak...rasa mcm nak duduk rehat baca paper je...mungkin sbb hari biasa...saya letih keluar masuk rumah...antar...amik anak kat sekolah...12 kali..dari pagi sampai ke ke malam...supirmom...supirmom!

Ehhh...byk pulak ceritanya...saja kongsi...ini resepinya

Resepi Cekodok Pisang
Bahan
- 3 cawan  pisang yg telah dilenyek
- 3 sudu makan rata gula
- 1 sudu teh garam
- 1 sudu teh soda bikarbonat
- 2 cawan tepung gandum
- minyak utk mengoreng

Cara

  1. Satukan pisang, gula, garam dan soda bikarbonat. Gaul sebati.
  2. Tambahkan tepung sedikit demi sedikit sehingga mendapat adunan yg tidak cair dan tidak terlalu keras.
  3. Panaskan minyak, jemput sedikit adunan dgn tangan dan masukkan ke dalam minyak yg panas. Selalu di kacau cekodok tu supaya dia bulat dan masak sekata.
  4. Apabila sudah masak, angkat dan toskan diatas kertas serap minyak.
  5. Sedia utk dihidangkan.


Anak-anak saya makan cekodok ni dengan sos cili thai...takpelah...janji bahagia kannnnn...

Teringat masa dok asrama dulu...cekodok besaq penumbuk...keras...tepung je banyak...tapi sebab lapaq...abih jugak makan...muahahaha...

Okaylah...selamat mencuba!

Babai

No comments:

Post a comment