Saturday 30 May 2015

Mini Cake Roll

As salam...

Hari ni saya buat kek gulung...tapi macam bahulu gulung rasanya...hahaha

Saya amik resepi kat SINI...bila tengok resepinya...byk pulak guna telur...12 biji kuning telur....hmmmm...tak berani amik risiko lah...jadi saya cuma buat 1/4 sahaja dari resepi asal...kalau menjadi...boleh buat lagi...tapi kalau failed...tak terbayang pembaziran yg akan berlaku kan!

Ovalette takdak...saya ganti dgn susu pekat ...okay je hasilnya...nanti saya nak try buat puteri ayu...guna susu pekat sbg ganti ovalette ni...

Apa lagi...mai tengok resepinya...

Resepi Mini Cake Roll
Resepi Asal : SINI
Bahan
A
- 75g gula castor
- 3 biji kuning telur
- 2 biji putih telur
- 1 sudu besar susu pekat
- 1 sudu teh esen vanilla

B
- 50ml minyak jagung

C
- 40g tepung gandum
- 10g tepung jagung
- secubit garam

D
- jem blueberry/buttercream
- pewarna makanan

Cara
  1. Panaskan kukusan.
  2. Sediakan loyang saiz 7cm(saya guna loaf pan)
  3. Pukul bahan A hingga kembang. Tambahkan minyak jagung dan pukul sehingga gebu dan ringan.
  4. Tambahkan bahan C dan kaup balik sehingga sebati.
  5. Bahagikan adunan kepada 5 bahagian dan warnakan ikut pewarna yg disukai.
  6. Gaul setiap adunan hingga warnanya sebati.
  7. Ambil satu warna dan tuangkan ke dalam loyang. Kukus lima minit.
  8. Ulang langkah 7 sehingga semua lapisan selesai.
  9. Untuk lapisan akhir, kukus untuk 15 minit.
  10. Keluarkan dari pengukus dan disejukkan.
  11. Potong kek setebal 1/2 cm. Sapu jem dan gulung.
  12. Siap dan sedia utk dinikmati
Saya dapat mini cake roll yg comel-comel...kek ni tak manis dan tak muak bila dimakan...anak-anak saya suka...

Nampaknya...lepas ni bolehlah saya buat ikut adunan yg sebenar sebab menjadi mini cake roll ni...tak payah risau kalau takdak ovalette sebab guna susu pekat pun okay...hmmm...saya suka!

Okaylah...jom menggulung hari ni!

Babai

No comments:

Post a Comment