Sunday, 3 May 2015

Sambal Sotong Kering

As salam...

Tadi masa dok selongkar freezer...saya jumpak sepeket sotong kering... hmmmm...dah lama dah sotong tu bertapa dlm freezer...hahaha..boss besar beli masa dia pi outstation dulu...

Saya pernah masak sekali...tapi keras dgn liat...wehhh...macam makan plastik yg kita gunting kecik2 je...rasanya sebab tu lah...sotong tu dok bertapa dlm freezer...sebab saya taktau macam mana nak bagi dia lembut...ini bukan sotong rendam tu ya...tapi sotong kering yg kecik tu...

Lepas tu...hasil menggoogle...depa kata rendam dgn air abu...hmmmm...saya takdak air abu kat rumah...

Hmmmm...lagi satu...rendam air panas dan letak soda bikarbonat...saya buat macam tu lah...masih lagi keras...akhirnya...saya rebus...sampai lembut(agak-agak boleh kunyah)...settle...puas hati!

Dah siap rebus...hiris sotong tu kecik-kecik...basuh bersih... toskan... haaaa...sekarang jom tengok resepi sambal sotong ni...




Resepi Sambal Sotong Kering

Bahan
- 12 ekor sotong kering yg telah direbus
- 15 biji cili kering- rebus sampai lembut*
- 15 biji cili merah*
- 3 ulas bawang putih*
- 1/2 inci belacan*
- 1 cawan air asam jawa*(asam jawa sebesar ibu jari dibancuh dgn air)
- 3 sudu makan santan pekat
- garam dan gula secukup rasa
- minyak untuk menumis
- 2 helai daun pandan disimpul
- air jika perlu

Cara
  1. Kisar semua bahan bertanda*. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak, masukkan daun pandan. Tumis bahan kisar hingga terbit minyak.
  3. Kemudian masukkan santan, jika nampak kuah agak kering, tambahkan sedikit air. Kacau rata.
  4. Tambahkan sotong. Gaul sebati. Perisakan dengan garam dan gula.
  5. Masak sehingga mencapai kepekatan kuah mengikut citarasa.
  6. Tutup api dan sedia untuk dihidangkan. 

Saya hidangkan sambal sotong ni dengan nasi lemak...anak-anak saya makan kuah je sebab dok komplen cakap sotong ni keras...saya okay je kalau nak bandingkan dgn yg sebelum ni...memang macam gigit plastik...

Jadi...lepas ni saya tau lah...kalau nak lembutkan sotong kering jenis kecik ni...rebus je dgn 1 sudu besar soda bikarbonat...

Okaylah...kerja rumah yg lain...dah memanggil- manggil tu...

Babai

No comments:

Post a comment