Monday, 18 May 2015

Mango Casablanca

As salam...

Pagi ni...pi pasar tani...beli bhn mentah...dan saya beli jugak buah pelam...3 kilo...rm10...pelam siam katanya...

Bila balik rumah...mak aiiiii...banyak pulak pelam ni...hmmmm...nak buat apa ya?

Selongkar peti ais...whipping cream ada sikit lagi...thickened cream pun ada...apa lagi...buat mango casablanca lah...resepi asal saya amik kat SINI...cuma saya tukar nestle cream (takdak stok kat rumah) tu dgn whipping cream+ thickened cream...



Hmmmm...ini resepinya...kalau nak resepi asal...boleh tgk di blog Kak Amie

Resepi Mango Casablanca
Sumber :Kak Amie
Bahan
- 1 kilo mangga dipotong dadu kecil
- 250g cream cheese
- 250ml thickened cream
- 200ml whipping cream
- 1/4 cawan susu pekat 
- biskut cream crackers secukupnya

Cara
  1. Satukan cream cheese, thickened cream, whipped cream dan susu pekat. Pukul hingga kembang dan gebu.
  2. Dalam bekas yang sesuai (paling bagus guna bekas empat segi), ratakan sedikit adunan cream pada dasar bekas.
  3. Kemudian susun kepingan biskut di atasnya. 
  4. Letakkan adunan cream lagi dan diratakan.
  5. Tabur buah mangga yg telah dipotong dadu di serata permukaan cream. Tutup dengan kepingan biskut lagi.
  6. Ulang langkah 4-5. Buat sehingga habis dan diakhiri dgn lapisan cream dan taburan mangga.
  7. Jika ada serbuk biskut, jgn dibuang, taburkan di atas permukaan mango casablanca itu.
  8. Simpan dalam peti sejuk sehingga cream agak keras.
  9. Sedia utk dinikmati.
Wahhhh...sedap betul bila makan sejuk-sejuk....tapi hancur la diet...lemak berkrim kannnn...bila makan tu...tak terasa dah banyak suap masuk ke mulut...boleh abis sebekas nih...jadi sapa nak diet tu...mango casablanca ni adalah mimpi ngeri....hahaha

Sebab dpt banyak dan takut saya makan tak ingat dunia...kita kongsi lah sesama jiran...saya antar sebekas kecil kat jiran ... harapnya...dia pun  sukalah mango casablanca ni...

Apa lagi...kalau ada stok pelam...boleh cuba buat mango casablanca ni...memang sooodapppp...

Babai

No comments:

Post a comment