Tuesday, 5 May 2015

Cekodok Labu

As salam...

Labu lagi...biasalah...dok perabih buah labu ni...kiranya ini paling last lah utk sebiji labu yg beli hari tu..

Saya rebus labu ni sebab nak buat talam labu...tapi pikir punya pikir...satgi bebudak ni tak makan pulak...kena buat benda yg depa suka makan...kalau buat talam labu...yg akan makan rasanya si nombor lima...semua dia masuk mulut...

Akhirnya...buat cekodok labu saja...hahaha...tapi sebab yg paling utama...mak hangpa ni nak masak yg senang je...**cheitttt**

Meh tengok resepi yg senang ni...

Resepi Cekodok Labu
Bahan
- 1 1/2 cawan puree labu (rebus labu dan lecek)
- 1 cawan tepung gandum
- 2 sudu makan gula
- 1 sudu kecil garam
- minyak utk menggoreng

Cara
  1. Satukan gula,garam dan puree labu.
  2. Gaul sebati.
  3. Kemudian, masukkan tepung dan gaul hingga semuanya sebati. Rehatkan sekejap (5-10 mins)**tak perlu tambah air sebab puree labu tu dah berair**
  4. Sementara itu, panaskan minyak.
  5. Apabila minyak sudah panas, jemput sedikit adunan tepung dan masukkan ke dalam minyak.
  6. Goreng hingga bertukar warna kuning keperangan.
  7. Sedia utk dihidangkan.
Cekodok ni sedap makan panas-panas...sebab kalau dah sejuk...liat sikit...mungkin lepas ni kena kurangkan tepung kot...biasalah...try n error kan?

Okaylah...nak pi masak utk lunch pulak...sebab satgi nak kena pi amik anak2 balik sekolah agama...

Babai

No comments:

Post a comment