Friday, 29 May 2015

Cucur Jagung

As salam...

Hmmmm...saya dah settle kemas bilik bawah...sekarang nak kemas bilik iron pulak...kat situ...lagi byk khazanah...rasanya jenuh jugak nak memunggah ni....ehhhh...relax dulu lah...rehat sat...

Hari ni...buat cucur jagung...yg ni resepi paling sempoi...sbb guna tiga bhn utama je..lepas tu...tambah garam dgn gula...saya buat cucur ni manis sbb anak-anak suka...kebetulan udang...ikan bilis pun takdak stok...jadi konsep cucur ni...apa yg ada je...

Meh...tengok resepinya...

Resepi Cucur Jagung
Bahan
- 1 tongkol jagung diambil isinya
- 2 cawan tepung gandum
- 1 labu bawang besar dihiris
- 1 cawan air
- 1/2 sudu teh gula
- garam secukup rasa
- minyak utk menggoreng

Cara
  1. Satukan tepung, jagung,bawang besar dan air. Gaul sebati.
  2. Tambah garam dan gula. Gaul lagi hingga mesra.
  3. Panaskan minyak. Jemput sedikit adunan dgn hujung jari dan masukkan kedalam minyak. Goreng hingga masak iaitu warna bertukar kepada perang keemasan.
  4. Angkat dan toskan atas tisu dapur.
  5. Sedia utk dihidangkan dgn sos cili.
Betulkan....senang resepinya...kalau nak letak kucai, hirisan cili, udang pun boleh...guna bahan asas yg sama mcm kat atas...lepas tu letak lah apa2 yg kita suka...

Cucur ni sedap mkn masa panas-panas sebab garing kat luarnya...kalau nak cucur yg lembut...masukkan telur dlm adunan....semuanya terpulang pada citarasa masing-masing...

Si nombor lima yg paling suka makan cucur ni...tak pedas...lepas tu ada pulak jagung...

Okaylah...apa lagi...jom memasak!

Babai

No comments:

Post a comment