Thursday 7 May 2015

Roti Lagi...

As salam...
Hahaha...sawan meroti dah mai...setelah berjaya buat bun sosej dgn tepung pau tu...saya buat roti lagi...

Guna resepi doh roti yg sama...cuma tukar intinya saja...saya bubuh sardin dgn jem blueberry...saya ingat sambutan hangat mestilah roti sardin kan....tak...depa suka inti blueberry...pasal tu lah...gambar roti inti blueberry takdak...nak amik gambaq pun tak dan...si nombor dua request buat roti blueberry ni utk bekal pi sekolah agama...ohhhh...anak...mak malas nak bangun awal uli tepung lah...esok...mak buat sandwich telur saja...

Kalau nak resepi doh roti...tengok kat SINI ya...cuma untuk inti sardin tu saya tulih resepinya...inti sardin saya masak dulu sebelum bubuh dlm roti...

Resepi Inti Sardin
Bahan
- 1 tin kecil sardin
- 3 ulas bawang putih dicincang
- 1/2 labu bawang besar dihiris
- 1 biji cili merah dicincang
- sedikit air asam jawa
- secubit gula
- garam secukup rasa
- 1 sudu makan minyak masak

Cara
  1. Panaskan minyak. Tumis bawang putih dan bawang merah sehingga naik bau.
  2. Masukkan sardin, air asam jawa dan cili merah.
  3. Perisakan dgn gula dan garam.
  4. Masak hingga kuah agak kering.
  5. Kemudian, hancurkan isi ikan dan gaul sebati dengan kuah.
  6. Tutup api. Sejukkan sebelum diletak dlm roti.
Macam mana nak bubuh inti tu...macam buat kuih pau tu...canai doh kecil, letak inti kat tengah...lepas tu tutuplah inti tu dgn menarik bahagian sisi doh ke tengah...

Bila dah siap semuanya, biarkan doh tu naik sekali ganda. Sapu glaze susu( telur+susu) kat atasnya dan taburkan bijan....Bakar pada suhu 180C selama 15-20 minit atau sehingga masak...Bila dah masak, sapu lagi permukaan roti dgn butter....

Sebab dah dok buat roti ni...saya rasa senang pulak...lepas ni...saya nak cuba buat roti benggali pulak....hahaha...
Okay...jom makan roti..

Babai

No comments:

Post a Comment