Wednesday, 20 May 2015

Agar-Agar Rintik Santan

As salam...

Dah lama tak buat agar-agar...jadi hari ni kita buat agar-agar lah...
Saya pernah buat agar-agar ni sekali...
bawak pi potluck...sedap agar-agar ni sebab rasa lemak santannya tu...

Saya ambil resepi tu kat SINI...terima kasih utk resepi agar-agar yg best ni...

Apa lagi...ini resepinya..

Resepi Agar-Agar Rintik Santan
Bahan
Bahagian hijau
- 10g serbuk agar-agar
- 800ml air
- 200g gula
- 1 cawan jus pandan* (blend 6 helai daun pandan dgn air)
- 200ml santan*
- 1 biji telur*
- 1/2 sudu teh garam*
- sedikit pewarna hijau*

Cara
  1. Satukan semua bahan bertanda *. Pukul hingga sebati. Ketepikan.
  2. Masak agar-agar dan air hingga agar-agar larut. Tambahkan gula. Kacau hingga gula larut. 
  3. Kemudian masukkan campuran santan tadi. Masak hingga sekali mendidih.
  4. Tuangkan ke dalam loyang.
  5. Apabila beku, potong kiub agar-agar itu.
  6. Masukkan agar-agar yg telah dipotong ke dlm loyang. Ketepikan.

Bahagian Gula Merah
- 10g serbuk agar-agar
- 1200ml air
- 100g gula
- secubit garam

Cara
  1. Masak agar-agar dan air hingga agar-agar larut.
  2. Tambahkan gula dan garam. Masak sehingga gula larut.
  3. Kemudian, tapiskan larutan agar-agar ke dlm loyang yg berisi agar-agar hijau.
  4. Sejukkan pada suhu bilik sebelum dimasukkan ke dalam peti sejuk.
  5. Enak dimakan sejuk-sejuk.

Mudah kan? Kalau takdak agar-agar serbuk...boleh je guna agar-agar tali...selalunya kat belakang plastik bungkus agar-agar tu ada aturan masaknya...amaun air yg perlu...saya selalu beli agar-agar cap burung layang-layang...

Sukatan kat atas tu boleh dpt banyak...jadi saya cuma buat 1/2 daripada sukatan kat atas tu...

Si nombor empat suka makan agar-agar ni...dia panggil agar-agar ni jelly cantik...dia ambil sendiri dari peti ais...sejukkan...suka lah dia...

Okaylah...kain baju dah melambai-lambai mintak dilipat...nak pi lipat kain...takdak sapa ka nak mai tolong lipat kain...i belanja u...makan agar- agar....
muahahahaha...


Babai

No comments:

Post a comment