Wednesday, 27 May 2015

Cucur Udang Minum Petang

As salam...

Dua tiga hari ni...saya dok mengemas rumah...hari ni je...dua plastik besar bekas aiskrim,bekas isi makanan yg kaler jernih tu saya buang...sebabnya tak pakai pun...dok bertapa dlm kabinet dapur je...berhabuk dan jadi rumah kat sang lipas je...hihihi...kalau mak kat kampung tau...mesti dia tak bagi buang...sayang memang lah sayang...tapi simpan pun...kumpul habuk je...

Jadi sebab busy mengemas...saya beli lauk kat kedai...saya target buleh settle n clear sikit rumah sebelum posa...harapnya berjaya lah!

Saya cuma buat kuih utk minum petang je...hari ni buat cucur udang cicah sos cili..
jom layan resepinya...

Resepi Cucur Udang
Bahan
- 1/2 cawan isi udang
- 2 cawan tepung gandum
- 1 1/4 cawan air
- 1/2 sudu teh instant yeast
- 1 labu bawang besar dihiris
- 1/2 sudu teh serbuk kunyit
- 1 genggam tauge
- sedikit kucai dipotong kasar
- garam secukup rasa (saya letak lebih kurang 2 sudu teh)
- minyak utk menggoreng
- sos cili thai sbg pencicah

Cara
  1. Satukan tepung, serbuk kunyit, udang dan air. Gaul sebati.
  2. Rehatkan adunan 30 minit.
  3. Tambahlan garam, bawang besar, tauge dan kucai. Gaul sehingga mesra.
  4. Panaskan minyak, ambil adunan dgn sudip dan leretkan ke dalam kuali untuk dapatkan cucur yg nipis. Kalau nak tebal, masukan adunan guna sudu.
  5. Goreng hingga masak. Toskan atas tisu dapur.
  6. Sedia utk dimakan dengan sos cili.


Cucur udang ni...garing diluar, lembut di dalam...masa nak hidang tu, potong kecik2...pastu tuang sos kat atasnya...sekejap je dah abih...nak ambil gambar cantik-cantik pun takdan...hmmmm...bila makan panas2... sedapnya...

Jadi apa lagi...jom ke dapur!

Babai

No comments:

Post a comment