Friday 8 May 2015

Tomyam Putih

As salam...

Hmmm...sungguh malang hari ni...tadi masa dok settle anak2 pi sekolah...kelam kabut sikit...dok suruh depa cepat...sebab saya nak antar si nombor satu pi solat jumaat...masuk toilet...gedebushhhh...jatuh terhempas punggung...lantai licin sebab depa main sabun...nasib kena kat mak depa...bukan kat anak2...sampai la ni...dok sakit lagi...dah lah cap mohor kat pinggang pun dok berbekas lagi...ada lah kifarah dosa tu...hiiiiii....

Nasib dah masak sebelum tu...kalau tak...nasik bungkus je anak2... hmmmm..masak apa ya?

Saya amik resepi ni kat Majalah RASA...tahun 2009...hahaha...zaman tok kaduk dulu...masa mengemas stor...jumpak majalah2 lama...dari tahun 2004...biasalah...nak buang sayang...tapi tak baca dah pun...penuhkan stor je..dulu saya beli RASA sbb kebanyakan resepinya memang menjadi...tapi la ni...dah tak tengok majalah dah...google saja...dah dekat dua tahun...saya tak beli majalah dgn layan novel...berita pun baca online je...aishhhh...teruk ni...sejak tak kerja ni...saya duduk kat umah je...keluar utk antar/amik anak kat sekolah...lepas tu tak pi mana2 pun...sabtu ahad pun melangut kat umah je...kawan pun takdak..iya lah...kalau weekend pun...nak ajak kawan keluar pun tak buleh...sebab depa pun nak spend masa dgn famili... apa pun...syukur dgn redha...sebab saya yang pilih utk cuti tanpa gaji ni...

Wahhhh...dah melalut ni...okaylah saya bagi resepi yg saya amik dari majalah RASA ni...cuma saya guna bahan apa yg ada je...

Resepi Tomyam Putih

Bahan
- 500ml air
- 1 mangkuk isi ayam
- 10 ekor sotong (saya letak 5 ekor)
- 5 ekor udang (tak letak)
- 2 biji bawang besar dihiris
- 1 inci lengkuas ditumbuk kasar
- 10 biji cili padi dihiris (saya letak 3 biji je)
- 4 batang serai dititik
- 1/2 cawan bunga kobid dipotong
- 1/2 cawan carrot dipotong
- 2 biji tomato dibelah empat
- 2 biji limau nipis diambil jusnya
- 5 helai daun limau purut
- garam secukup rasa

Cara
  1. Panaskan air. Kemudian masukkan ayam, bawang besar, lengkuas dan serai. Masak sehingga ayam empuk.
  2. Kemudian, masukkan pula bahan-bahan lain. Kacau rata dan biarkan mendidih.
  3. Perisakan dengan garam dan perah limau nipis. Rasa masam bergantung pada citarasa masing-masing.
  4. Sedia untuk dihidangkan.
Okaylah...sedap...anak-anak suka... tambah lagi si nombor dua... dihirupnya kuah tomyam ni...

Si nombor lima pulak...dia kutip carrot dgn bunga kobis...hmmmm...baguih lah...dia mau makan sayur tu...

Apa lagi...kalau rasa nak makan masakan yg simple...resepi ni lah yg patut dicuba!

Babai

No comments:

Post a Comment