Saturday, 2 May 2015

Cencaru Bakar Cili Kicap

As salam....

Hari ni...duduk kat rumah je...rutin biasa lah...basuh kain...sidai kain...basuh pinggan...kemas rumah...aishhhhh...banyaklah...tak pernah habis kan...

Boss besar bawak kanak-kanak riang ria ribena ni pi tengok wayang...saya tak ikut...hahaha...sebabnya...saya tak minat tengok wayang...tengok tv pun jarang-jarang....memang saya ni spesies yg boring kot...

Bila boss besar dgn anak-anak takdak...saya pun malas masak lah...sebab yg nak makan cuma saya dgn si botak nombor lima aje...jadinya...saya cuma tanak nasik..bakar ikan cencaru...nanti cicah je dgn cili kicap...simple tapi sedap...kadang2 muak jugak makan masak lemak je...

Hmmmm...ini resepi paling sempoi...kalau dapat ikan cencaru yg fresh...lagi lah terangkat...
Resepi Cencaru Bakar Cili Kicap

Bahan
- 3 ekor ikan cencaru
- sedikit garam dan serbuk kunyit

Cara
  1. Basuh bersih ikan. Lumurkan garam dan serbuk kunyit secukupnya.
  2. Bakar hingga masak. (saya guna pemanggang ajaib)
  3. Cara saya untuk tau ikan dah masak, tengok mata ikan, kalau dah bertukar kaler putih, ikan dah masak.
Sementara tunggu ikan masak, jom kita buat cili kicap pulak...

Bahan
- 5 biji cili padi dihiris
- 3 ulas bawang merah dihiris
- 5 sudu makan kicap manis
- 1 sudu makan kicap masin
- 3 biji limau kasturi - ambil jusnya

Cara
  1. Campurkan semua bahan. Tekan bawang dan cili padi dgn belakang sudu. Gaul hingga sebati.
  2. Siap!

Senang kan?
Saya makan dgn nasik putih je...untuk si nombor lima, saya gaulkan nasik dgn isi ikan...hmmmm...banyak jugak dia makan...

Apa lagi...selamat mencuba!

Babai

No comments:

Post a comment