Tuesday, 30 June 2015

Pengat Nangka Bersagu

As salam...

Kalau saya tgk buah nangka..mesti teringat time pregnant si nombor satu...masa tu dah 38 minggu...dan biasalah...mengandung sulung...takdak pengalaman kannnn...

Saya teringin nak makan nangka...dan pada suatu hari ahad yg indah...kami laki bini, MIL dgn ipar pi shopping...hmmm...saya mmg dah tak larat dah...tapi nak buat macam mana...MIL saya suka berjalan...kena ikut jugaklah...so masa pi shopping tu...saya beli nangka...kiranya nanti sampai umah...nak makan lah...lepas shopping singgah pulak rumah ipar kat gombak....masa nak solat asar...hmmm...sudah ada tanda...terus saya panik...ehhhh...dah nak beranak ka...bagitau boss besar...terus shoot pi spital...tapi sebenarnya...si nombor satu takmau keluar lagi...esoknya baru dia keluar dan cakap hai kat mak dia nih...jadi apa cerita nangka tu...MIL suruh boss besar pi beli nangka yg lain dan saya sempat makan nangka tu kat dlm labour room...MIL takut saya kempunan ni....tak pasal2...nanti si nombor satu menjejes ayaq lioq...hahaha...

Itu cerita nangka...dan sampai la ni...nangka ni feveret saya...kehkehkeh...hari ni...saya nak buat pengat nangka utk berbukak posa...jom tengok resepinya...

Resepi Pengat Nangka Bersagu
Bahan
- 6 ulas nangka dihiris
- 1 liter air
- 100g gula pasir atau ikut selera 
- 1 kotak kecil santan segera
- 100g sagu
- 1 helai daun pandan
- 1/2 sudu teh garam

Cara

  1. Rebus sagu hingga jernih. Basuh dan toskan. Ketepikan.
  2. Masukkan nangka, gula, daun pandan dan air ke dalam periuk.
  3. Masak hingga mendidih.
  4. Kemudian, tambahkan garam, santan dan sagu. Kacau sebati.
  5. Masak lebih kurang lima minit. 
  6. Tutup api. Sedia utk dinikmati.

Sempoikan...bila bukak posa ni...asyik nak makan benda yg manis2 gitu...saya suka makan pengat nangka yg sejuk...letak dulu dlm peti ais...bila dah sejuk...baru ngapppp...nikmatmya...

Apa rasa pengat nangka nih?...rasanya berlemak, isi nangka yg kenyal beraroma dan jugak butir2 kecil sagu...hmmm...sedapnya..

Tunggu apa lagi...selamat mencuba!

Babai 


No comments:

Post a comment