Monday, 1 June 2015

Lempeng Pisang

As salam....

Dalam peti ais...ada pisang emas yg dah lebam...kalau buat cekodok...tak cukup sbb pisangnya cuma ada dlm 10 biji je...itupun kecik-kecik...

Saya pernah beli kat pasar tani, lempeng pisang yg dibalut dgn daun pisang....hmmm..saya rasa mcm nak cuba buat lah...saya taktau resepi sebenar...jadi...saya main agak-agak je...

Hmmm...ini lah resepi main agak-agak tu...

Resepi Lempeng Pisang
Bahan
- 10 biji pisang emas(saiz kecik)dilenyek halus
- 1 sudu makan gula
- 1/2 sudu teh garam
- 3 sudu makan kelapa parut yg muda
- 5 sudu makan tepung gandum
- daun pisang secukupnya

Cara
  1. Satukan semua bahan kecuali daun pisang. Gaul sebati.
  2. Ambil sedikit adunan, letakkan atas daun pisang. Lipat dua daun pisang tu.
  3. Buat sehingga adunan habis.
  4. Bakar lempeng atas pemanggang ajaib hingga masak. Guna api sederhana supaya lempeng tak hangus.
  5. Sedia utk dinikmati
Lempeng yg saya buat ni...lembik sikit...tapi okay je sebab terasa pisangnya...taklah rasa mcm makan tepung je...hahahaha...

Peminat lempeng pisang sekarang ialah....si nombor lima...Syabas! Syabas!

Babai

No comments:

Post a comment