Tuesday 2 June 2015

Bun Coklat Beruang

As salam....

Hohoho...janganlah terkejut pulak...maklumlah tajuk hari ni pasal beruang...

Saya buat bun bentuknya muka beruang...biasalah cuti-cuti sekolah ni...anak-anak asyik lapaq ja...jadi maknya pun kena lah dok kat dapoq ja...keletang-keletung utk depa...dari sarapan sampai ke malam...makan ja kerjanya...

Saya amik resepi kat SINI....cuma saya tukar filling nutella dgn peanut butter...tambah sikit bread improver dan gantikan butter dgn crisco shortening...utk lukis mulut beruang...saya guna icing sugar glaze...hmmmm...guna bhn yg ada kat dapoq ja...
Ini resepinya
Resepi Bun Coklat Beruang
Resepi asal : SINI
Bahan
- 350g tepung roti
- 40g gula castor
- 15g serbuk koko
- 1 sudu teh instant yeast
- 1 sudu teh bread improver (saya tambah)
- 1/2 sudu teh garam halus
- 230ml susu segar
- 25g  unsalted butter(saya guna shortening)

Cara
  1. Satukan semua bahan kecuali shortening. Uli sehingga membentuk doh.
  2. Tambahkan shortening. Uli lagi sehingga mendapat doh yg lembut dan elastik.
  3. Rehatkan doh sehingga naik dua kali ganda.
  4. Setelah doh naik, tumbuk-tumbukkan doh. Bahagikan doh kepada 16 bahagian seberat 35g dan 32 doh kecil seberat 2g.
  5. Isikan doh besar dgn inti peanut butter. Susun dalam loyang 9"x 9". Letakkan doh kecil sebagai telinga. Utk melekatkannya, sapukan sedikit air,letak doh kecil dan tekan sedikit.
  6. Rehatkan doh selama 45 minit.
  7. Masukkan loyang ke dalam oven yg telah dipanaskan.
  8. Bakar pada suhu 180C selama 20 minit atau sehingga masak.
  9. Keluarkan dari oven dan sapu permukaan bun dgn susu segar.
  10. Tunggu sejuk sebelum dihias dgn icing sugar glaze dan coklat.
Untuk hiasan
- sedikit gula icing yg dibancuh dgn sedikit air hingga menjadi pes pekat.
- sedikit coklat masakan yg dicairkan.

Ambil sedikit glaze gula icing dan sapu pada bun sbg mulut dan paipkan coklat sbg hidung dan mata. Siap!

Anak-anak saya punyalah excited bila tgk bun beruang ni...pakat dok tanya mcm mana mak buat...saya cakap...nanti besaq...bacalah blog mak...hahaha...

Bun ni gebu...dan filling peanut butter pun ngam dgn bun...kalau tak abis...simpan dlm bekas bertutup supaya bun kekal lembut...

Apa lagi...mak mak di sana..buatlah bun beruang utk anak-anak...pasti bahagia...

Babai

No comments:

Post a Comment