Wednesday 24 June 2015

Asam Pedas Ikan Merah

As salam...

Hari ni rumah huru-hara sikit...pakatan dua beradik buat sepah yg tahap mega...

Saya dok masak kat dapur...dua beradik ni dok main kat atas...macam biasalah...mak depa dok keletang keletung kat dapur...dgn harapan dua beradik tu tak bergaduh lah...bila si nombor satu balik sekolah agama...saya suruh dia monitor adik2  dia lah...kiranya...dari pukul 3 sampai lah bukak posa...saya duduk kat bawah ja...taktau kat atas mcm mana...sampailah bila boss besar balik...dia komplen kat saya...dia kata ini paling worst...hmmm...tak terbayang saya...bila tgk...urut dada...toys bersepah...kusyen berterabur...ada kertas dikoyak...kain baju yg saya nak lipat pun dihumbankan penuh kat lantai...coco crunch pun ada...waktu bila depa seludup coco crunch naik atas nih...aishhhh...anak2...

Owhhhh...kat dapur tadi...saya masak asam pedas ikan merah....ini resepinya...
Resepi Asam Pedas Ikan Merah
Bahan
- 4 keping isi ikan merah
- 1 labu bawang besar*
- 5 ulas bawang merah*
- 4 ulas bawang putih*
- 1 inci belacan*
- 1 inci halia*
- 1 sudu kecil serbuk lada hitam*
- 1/2 inci kunyit hidup*
- 1 cawan cili kisar
- 1 cawan air asam jawa (tiga sudu besar asam jawa bancuh dgn air)
- air secukupnya (lebih kurang 4 cawan)
- 1 genggam daun kesum
- 1 btg bunga kantan
- 1 btg serai diketuk
- 1 biji tomato belah empat
- 1 senduk kecil minyak masak
- garam secukup rasa

Cara
  1. Bersihkan ikan dan digaram kunyit. Ketepikan.
  2. Kisar semua bahan * hingga halus.
  3. Panaskan minyak. Tumis serai dan bahan kisar hingga garing.
  4. Masukkan air asam jawa. Gaul sebati.
  5. Apabila mendidih, masukkan ikan, daun kesum dan bunga kantan. Tambahkan air. 
  6. Tunggu hingga ikan masak  perisakan dgn garam. Masukkan tomato.
  7. Masak lima minit lagi. 
  8. Tutup api.
Hiiii...resepi sempoi je...bulan posa ni...letih betul...walaupun tak kerja...tapi dok keluar masuk umah pi amik dan antar anak tu yg menguji ketahanan betul...

Asam pedas ni sedap lepas saya alter sikit...mana taknya...masa makan tu...muka boss besar berkerut...saya dah berbunga dlm hati dah...nak puji sedap lah tu...rupa2nya asam pedas tu tawar...tak berasa garam langsung...hahaha...apa lagi...cepat2 pi dapoq...tambah garam...dan hasilnya....walla!...baru dapat puji dari boss besar....sori lah...puasa kan   main agak2 je...

Okaylah...nak kemas kat atas ni...walaupun mata mengantuk sangat nih...

Babai

No comments:

Post a Comment