Wednesday 1 July 2015

Sambal Goreng Jawa

As salam...

Sebelum posa hari tu, saya pi makan kenduri kat seremban...antara menunya...sambal goreng jawa...hmmm...itu memang feveret saya...walaupun saya bukan jawa...hahaha...ala...1Malaysia kan...

Jadi saya pun mintak resepinya... maka...hari ni...menu bukak posa...semestinya...sambal goreng jawa ni...tapi sblm tu dah kena sound dgn boss besar...saya pesan kat dia suruh beli fucuk dgn suhun...hmmmm...dia tak kenal fucuk suhun nih...bila watsap gambar...baru dia kata...ooooooo.... ehhh...ada nama lain ka?

Okaylah...ini resepinya...
Resepi Sambal Goreng Jawa
Bahan
- 4 biji kentang dihiris nipis dan digoreng
- 4 keping tempe dihiris dan digoreng
- 3 keping tauhu- goreng dahulu baru dihiris
- 1 cawan ikan bilis- goreng garing
- 1 peket fucuk dipotong kecil dan direndam
- 1/2 genggam suhun direndam
- 1 labu bawang besar dihiris
- 15 biji cili kering direbus dan ditos*
- 10 ulas bawang merah*
- 5 ulas bawang putih*
- 1/2 inci lengkuas*
- 1 batang serai*
- 1/2 cawan ikan bilis direndam*
- 1/2 cawan santan pekat + 1/2 cawan air
- 1/3 cawan air asam jawa
- 2 sudu makan kicap manis
- garam dan gula secukup rasa
- minyak masak secukupnya

Cara

  1. Kisar semua bahan bertanda * hingga lumat. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak masak, tumis bahan kisar hingga garing.
  3. Tambahkan air asam jawa dan kicap. Kacau sebati.
  4. Kemudian, tambahkan bawang besar. Tunggu bawang besar layu, sebelum dimasukkan tempe, kentang, ikan bilis goreng dan tauhu. Kacau sebati.
  5. Tambahkan santan,fucuk dan suhun. Perisakan dgn garam dan gula.
  6. Goreng sehingga kering.
  7. Tutup api. Sedia utk dihidangkan.


Hmmmm...dah siap...saya meratah je sambal goreng ni...dan kuantiti kat atas tu dpt banyak jugak...maklumlah yg makannya cuma saya sorang je....yg lain2 tu tak makan tempe...hahaha...jadi saya packed dlm bekas...masuk peti ais...kalau nak makan...panaskan je...lauk standby kalau tiba2 terlewat bangun sahur kan...

Okaylah...selamat mencuba ya!

Babai

No comments:

Post a Comment