Friday, 19 June 2015

Masak Lemak Kuning Udang

As salam...

Dari tadi...dalam kepala dah set nak masak apa utk menu berbuka...pukul 3...bawak keluar bhn mentah dari freezer...udang, ikan kembung dgn bawal...defrost dulu...saya masak awal...sebab satgi nak pi amik anak balik tadika, sekolah agama dgn sekolah kebangsaan...ada tiga trip you!..pukul 4...pukul 5...dgn pukul 5.30...

Mula2 start masak udang dulu...masak lemak kuning paling sempoi...dekat2 nak berbukak baru nak goreng ikan...ikan bawal nak buat masak kicap...sayurnya potong timun je buat ulam...

Tgh masak...boss besar balik...dia kata kita pi pasar ramadhan lah...cari nasi beriani...masa tu lauk yg dah siap udang je ..ikan tak goreng lagi..bawal masuk balik freezer...hahaha..saya suka...gantung periuk...

Kami pi PARAM kat ttdi jaya...hmmm...boss besar beli nasi ambang, nasi beriani dgn nasi tomato...

Balik...saya goreng jugak ikan...3 ekor je...lepas tu bukak posa...hmmmm...nasi ambang tak kena selera kami anak beranak...si nombor dua yg suka makan nasi ambang ni pun makan tak abis...hmmm...jenuh saya dok perabih...sayang kan...nasi tomato pun biasa je...cuma nasi beriani tu yg okay...nampaknya...lebih baik masak sendiri...ikan goreng abis...masak lemak kuning pun tinggal sikit je utk bersahur nanti...betul lah...bila pi beli...semua nampak tempting kan...perut tgh lapar...

Wahhhh...panjang btul ceritanya...meh tengok resepi masak lemak kuning ni...tak pedas sebab letak sebiji cili padi je...hahaha...
Gambar  tak clear, snap bawah lampu kuning!
Resepi Masak Lemak Kuning Udang
Bahan
- 1/2 kilo udang dibersihkan
- 3 ulas bawang putih*
- 1/2 labu bawang besar*
- 1 hiris halia*
- 1 batang serai*
- 1 hiris kunyit hidup*
- 1 biji cili padi*
- 1 biji cili hijau*
- 1 keping asam keping
- 1 1/2 cawan santan pekat
- 2 cawan air
- 3 sudu besar minyak masak
- 1 helai daun kunyit disimpul
- 1 biji tomato belah empat
- secubit gula
-garam secukup rasa

Cara
  1. Blend semua bahan bertanda* hingga halus. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak, tumis bahan kisar hingga naik bau. Masukkan asam keping dan santan. 
  3. Masak hingga mendidih. Masukkan udang, daun kunyit dan tomato. Perisakan dgn garam dan gula.
  4. Akhir sekali masukkan daun kunyit dan masak hingga udang masak. Jgn lama sangat masak udang, nanti isi udang keras.
  5. Siap

Senang je resepi ni...kalau nak pedas, tambahlah cili padi tu...nak cantik sikit, masukkan hirisan cili merah...saya malas...nak masak yg senang2 je...hahaha...

Okaylah...si nombor lima dah start buat konsert dah...nak tido lah tu...hmmmm

Babai


No comments:

Post a comment